Testen

Test: Toyota Mirai, kan waterstof overtuigen?

De auto van morgen is elektrisch, maar hij heeft niet noodzakelijk een grote batterij aan boord. Kan waterstof een oplossing zijn? Het antwoord geven we aan het stuur van de Toyota Mirai.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 31 mei 2022
  • Toyota
3,4
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal

De Toyota Mirai zit al aan zijn tweede generatie! En hij is ingrijpend veranderd. De Japanner op waterstof is nauwelijks nog herkenbaar! Hij ziet er niet langer uit als een gigantische Prius, de Mirai van de tweede generatie is een berline geworden met een aflopende daklijn. Ondanks het meer conventionele design dan dan van zijn voorganger, ziet hij er nog steeds net iets anders uit dan wat je normaal gezien tegenkomt op de weg. Je vermoedt meteen dat hij iets ‘speciaals’ te verbergen heeft. Groot is hij nog steeds, met zijn lengte van 4,975 m! Het meest indrukwekkende is de lengte van zijn motorkap, die wel eindeloos lijkt, of je hem nu van binnenuit of van buitenaf bekijkt.

Zo groot maar tegelijkertijd zo klein

Jammer genoeg besef je zodra je instapt dat de royale buitenafmetingen en de wielbasis van 2,92 m zich niet vertalen in een royale binnenruimte... Aan breedte geen gebrek, de Mirai biedt op dat vlak 1,885 m. Passagiers kunnen de twee centrale armsteunen gemakkelijk delen, maar dat is het wel zo'n beetje. Dat komt door de indeling van de verschillende componenten. De brandstofcel, die waterstof in elektriciteit omzet, neemt alle ruimte onder de enorme motorkap in beslag. Hij laadt een batterij op die verticaal tussen de passagiersruimte en de kofferruimte geplaatst is, terwijl de waterstoftanks tussen de voorste zetels en onder de achterbank geplaatst zijn. En de inzittenden krijgen een plaatsje tussen dit alles... Geen wonder dat het een beetje krap is! De elektromotor? Die ligt in de kofferruimte, wat betekent dat er maar zo'n 300 liter over is voor bagage en dat het onmogelijk is de zetels neer te klappen. Niet geweldig voor een 5m lange berline...

Een echt salon! Klein, maar toch een salon!

Gelukkig maakt de Japanse auto het goed met zijn uitstekende vormgeving. Het blijft een Toyota dus de draaiknoppen zijn niet in aluminium en de knoppen niet van diamant, maar het geheel is harmonieus. De kunststoffen zijn van goede kwaliteit, de afwerking is uitstekend en alles is praktisch. We waarderen vooral de aanwezigheid van echte knoppen voor de airconditioning, en ook het 12.3 inch grote centrale scherm waarop veel informatie tegelijk wordt weergegeven! Jammer dat het alleen mogelijk is om bepaalde functies tot het hele scherm uit te breiden. Over het algemeen bekeken zitten we in de Mirai in een salon. Een klein salon, dat wel, maar toch een salon! En dat gevoel is nog meer uitgesproken wanneer je eenmaal onderweg bent.









Comfortabel, kalm en sereen 

Onderweg evenaart de Mirai de beste op het vlak van comfort! De vering absorbeert alles, van slecht wegdek tot zelfs de grootste verkeersdrempels! De weg voelt aan het stuur altijd perfect glad aan. Je voelt vaak lichte koetswerkbewegingen wanneer de dempers pompen om het voertuig op de juiste hoogte te houden, en het is verre van onaangenaam! Het is alsof je op een magisch tapijt zit. Dat is een groot voordeel, dat onder meer te danken is aan zijn gewicht van slechts 1.9 ton, wat redelijk is voor een auto van dit formaat. Hij mag dan wel elektrisch zijn, maar hij heeft geen grote, zware batterijen. Dankzij de waterstoftechnologie. Maar hij is elektrisch! Daardoor dringt er weinig lawaai door in het interieur. Een klein salon, weet je nog? En het is alsof het salon met zijn zachte zetels midden op het stille platteland staat in plaats van in het centrum van Brussel!

Eerder comfortabel dan performante

Zijn gewicht van 1.9 ton is een troef voor het comfort, maar dat is het ook voor het rijgevoel. Ondanks zijn zachte ophanging deint de Mirai niet door bochten en blijft hij stabiel. Petje af voor de ingenieurs. Voeg daar een lichte en precieze, maar helaas niet erg communicatieve besturing aan toe, en de Japanse auto is in balans, met een grote B! Anderzijds is er niet het kleinste beetje "fun". Ja, de Mirai is elektrisch, maar zonder de gebruikelijke vermogensstoot die gewoonlijk met dit soort auto's geassocieerd wordt. Dat is geen probleem en past perfect bij zijn eersteklas comfort. Maar hij biedt geen sportieve prestaties. Zijn motor drijft enkel de achterwielen aan en dankzij zijn 174 pk kan hij vanuit stilstand in 9,2 seconden de 100 km/u bereiken. Redelijk, maar niet meer dan dat. Bij de Mirai gaat het dus vooral om comfort.

Een meer dan redelijk rijbereik

Al dat comfort is leuk, maar hoe ver kan de auto rijden voor je moet tanken? In het totaal kan kan er 5.6 kg waterstof in de Mirai en Toyota claimt een maximale actieradius van ongeveer 650 km. Tijdens onze testrit verbruikten we gemiddeld 1.07 kg/100 km, genoeg om 442 km te rijden voor de brandstof op was. Maar er zijn manieren om het beter, veel beter te doen! En verbruik en actieradius zijn bij dit type voertuig minder belangrijk, want met waterstof hoef je niet een half uur te wachten om te tanken, een paar minuten volstaan.





Hoe werkt het aan de pomp? 

Weet je hoe je een waterstofauto moet tanken? Bijna hetzelfde als het tanken van een benzine- of dieselauto. Je steekt er een pistool in dat praktisch identiek is aan het tankpistool dat je voor een benzineauto gebruikt, drukt op een knop om te beginnen met vullen, en dat is het. Een paar minuten later is de tank vol, je hangt het pistool gewoon terug en rijdt weg. De kosten zijn ook redelijk. Voor het geval je het nog niet doorhad: de meeteenheid voor waterstof is de kg. Aan de pomp kost 1 kg € 10, maar de tank slikt er maar 5, en vergeet niet dat hij nooit helemaal leeg is. Een volle tank kost dus ongeveer €45. Eerlijk is eerlijk: het grootste probleem is een werkende pomp te vinden... Er zijn er maar 7 in België en je kan niet verwachten dat je comfortabel naar Zuid-Frankrijk of Spanje kan rijden. Bovendien is het moeilijk je een gezinsvakantie voor te stellen met zo'n kleine koffer... En dat is nog niet alles, want door de ingewikkelde werking van de stations gaan ze soms stuk. Kortom, het is alsof je terug bent in de begindagen van elektrische auto's…





Waterstof, dat kost geld

Maar terug bij de les: hoeveel kost zo'n auto? In België begint de prijs van de Mirai bij €64.470, wat iets minder is dan de Hyundai Nexo, de enige andere waterstofauto op de markt. Onze testauto in de best uitgeruste "Executive" uitvoering kost € 75.020. Rijden op waterstof is dus niet goedkoop! Behalve aan de pomp. De prijs van een volle tank is zelfs iets goedkoper dan die van een verbrandingsvoertuig, nu toch nog... Maar de aankoopprijs is hoog.





Ons verdict 

De Toyota Mirai, dat is eerst en vooral een eersteklas comfort. Maar zijn avant-gardistische technologie is een handicap voor zijn gebruiksgemak. Het netwerk van waterstofstations is op dit moment nog te weinig ontwikkeld… En ondanks een mooie afwerking, is hij niet goedkoop. Respect voor Toyota dat het zo’n auto ontwikkeld heeft die onze aandacht echt verdient. Maar jammer genoeg zal je er waarschijnlijk nooit veel tegenkomen op de weg...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Toyota? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Toyota-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km