Testen

Volkswagen Arteon 2.0 TDI 150: Broedermoord op de Audi A5 Sportback?

Vergeet de Phaeton: het nieuwe vlaggenschip van Volkswagen is niet langer een rondborstige limousine maar wel een vijfdeurscoupé. En noem hem vooral niet “Passat CC” als je op goede voet wil blijven met je VW-concessiehouder.





  • Piette François
  • 29 november 2017
  • Volkswagen
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Passagiers- en kofferruimte
  • Performante motor
  • Veilig weggedrag
  • Volledige en premium uitrusting
  • Ernstig interieur
  • Geen 6 cylinder
  • Rijcomfort op 20-duimsvelgen

Eigenlijk doet het er niet toe welke positie de Arteon in je hoofd inneemt binnen het VW-gamma: het is een fors gevaarte met zijn lengte van 4,86 meter, zijn breedte van 1,87 meter en zijn hoogte van 1,45 meter. In het straatbeeld lijkt de Arteon nochtans niet zo groot: zijn dynamische lijnen maken hem mooi homogeen en uit een mini-straatonderzoek bleek dat velen dit een van de mooiste Volkswagens ooit vinden…

Ernstig interieur

Eens je aan boord zit, erger je je aan het gebrek aan originaliteit en fantasie van de Duitse autobouwer. Natuurlijk is alles perfect in elkaar gezet en is het design flatterend of zelfs hoogtechnologisch met het digitale instrumentenbord, terwijl de ergonomie vrij is van kritiek. Maar een Passat-bestuurder zal het verschil nauwelijks opmerken. Voor een model dat het gamma moet domineren is dat jammer en we hadden graag wat meer inspanning gezien van VW…

Krap achterin

Met een dergelijk formaat is de binnenruimte uiteraard groot. Achterin zit je dus erg comfortabel, al moet je wel je hoofd intrekken: de hoofdruimte achterin heeft te lijden onder de schuine daklijn, die over het haar van grotere mensen streelt. De bagage heeft het beter: van 563 tot 1.557 liter naargelang van de positie van de achterbank.

Uitgebreide uitrusting

Zoals elk vlaggenschip eigent dit model zich de jongste snufjes van het merk toe op het vlak van veiligheid en multimedia: van het Park Assist tot de file-assistent over de intelligente snelheidsregelaar die rekening houdt met de verkeersborden, aan alles is gedacht. Net zoals alle dikke auto’s uit het premiumsegment kan de Arteon zich zelfs omvormen tot een zagende schoonmoeder door je te bevelen van het gas te gaan bij het naderen van een bocht of een kruispunt…

Ook op het vlak van multimedia pakt hij groots uit, met een mooi aanraakscherm met een sublieme scherpte dat de nabijheid van je hand detecteert, Apple CarPlay- en Android Auto-compatibiliteit, een internetverbinding, navigatiekaarten met verkeerinformatie en diverse applicaties die gaan van “soms nuttig” tot “compleet overbodig”.

Op de weg?

Ons model werd aangedreven door de basis-2.0 TDI, in combinatie met de DSG-versnellingsbak met 7 verhoudingen. Er is ook een manuele zesbak verkrijgbaar, die het tarief met nog 2.750 euro drukt, alstublieft. Deze motor is goed voor 150 pk en een koppel van 340 Nm tussen 1.750 en 3.000 o/m en zet mooie prestaties neer: 220 km/h en van 0 naar 100 km/h in 9,1 seconden.

Eens je in beweging bent, vraag je je oprecht af waarom je meer zou uitgeven. Ons verzadigde wegennet en de erg strikte snelheidsbeperkingen maken dat deze motorversie ruimschoots volstaat. Hij is krachtig vanaf de allerlaagste toerentallen en maakt overtuigende hernemingen mogelijk. En de samenwerking met de DSG-versnellingsbak verloopt bijna perfect. Bijna? Ja, want de motor blijft wat lawaaierig bij hoge toerentallen en de versnellingsbak mist verfijning en soepelheid bij het wegrijden.

Geen enkele verrassing

Qua rijgedrag moet je geen enkele verrassing verwachten. De Arteon rijdt gezond en efficiënt onder alle omstandigheden. Wij testten de knappe Duitser bij droog weer (dat gebeurt soms in België) op brede sloffen en zaten nooit om trekkracht verlegen. Ook op het vlak van comfort trekt de Arteon zich aardig uit de slag, zeker met de adaptieve ophanging, die standaard is op de twee hoogste uitrustingsniveaus. Je moet natuurlijk het noodlot niet gaan uitdagen door te kiezen voor de 20-duimvelgen, die onrustwekkende klappen krijgen in de diepe kraters van ons charmante wegennet.

Welk budget?

VW biedt de Arteon aan vanaf 34.990 euro met een benzinemotor (1.5 TSI) of vanaf 37.720 euro met een diesel (2.0 TDI met manuele versnellingsbak). Het uitrustingsniveau Elegance heb je vanaf 40.070 euro in combinatie met deze 2.0 TDI, terwijl de R-Line 40.820 euro vereist. Dat zijn gevoelig lagere prijzen dan die van een BMW 4-Reeks Gran Coupé of een Audi A5 Sportback, zijn twee voornaamste rivalen, zelfs al zijn die wat compacter.

Aan de pomp vroeg onze motor slechts 6,5 l/100 km. Dat is een mooi resultaat, maar gezien het gebruik (hoofdzakelijk snelwegritten aan legale snelheden) hadden we eigenlijk nog iets beter verwacht. Was de auto nog niet goed ingereden of waren de banden te breed? Voor deze TDI 150 wordt een CO2-uitstoot aangekondigd van 110 g/km.

Conclusie

Met dit model gaat Volkswagen onbetwistbaar de kleine premiummarkt opzoeken, zelfs al pleegt hij daarmee aan intern kannibalisme door klanten weg te plukken bij de Audi A5 Sportback. Deze klanten zullen in de Arteon een even goed ontworpen auto vinden met meer binnenruimte en meer uitrusting voor vooral een lagere prijs. Hij is met andere woorden geslaagd, onder meer dankzij zijn knappe design, dat algemeen in de smaak lijkt te vallen, maar ook dankzij het technische gedeelte, dat al het beste van VW gebruikt. Al wil deze Duitse massaconstructeur nog niet te veel naast zijn schoenen gaan lopen en beperkt VW zich tot viercilindermotoren. Dit is met andere woorden een auto die je zowel om rationele als om imagoredenen kiest. Maar wat ons als jonge ouders betreft, geven we nog steeds de voorkeur aan de Passat break, die een quasi identiek rijplezier en uitrusting biedt, maar wel veel meer binnenruimte voor en lagere prijs… Maar wij zijn misschien geen erg “stijlbewuste” ouders…





Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km