Testen

Volkswagen Golf Sportsvan: de über-Golf

De Golf Plus is niet meer, de nieuwe Golf ‘monovolume’ heet nu Golf Sportsvan. De naamsverandering benadrukt de sportieve kant van de nieuwe telg. Hij is handiger, ruimer en dynamischer, een mengeling die een zo groot mogelijk publiek moet aanspreken. Maar hoe goed rijdt hij op de weg?

  • Piette François
  • 16 mei 2014
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Comfort/weggedrag
  • Genereuze ruimte voorin en achterin
  • Technologische uitrusting
  • Vinnige tdi 150
  • Zicht/licht binnenin
  • Een beetje te ernstig?
  • Lange optielijst
  • Slordige details koffer

Met zijn nieuwe modulaire platform kan VW zich heel wat fantasietjes veroorloven. Tal van varianten afleiden van de Golf bijvoorbeeld: driedeurs, vijfdeurs, break (Variant) of gezinswagen (Sportsvan), alles is mogelijk. De Golf Sportsvan heeft nagenoeg de afmetingen van een kleine monovolume: 4,43 meter lang, 1,8 meter hoog en 1,81 meter breed.

Een Golf die op een Golf lijkt

In het ontwerp blijkt daar weinig van: de Sportsvan is een iets hogere Golf, maar hij blijft homogeen zodat je hem niet verwart met de SUV’s of monovolumes die onze wegen overspoelen. Veel fantasie straalt het niet uit, maar daarvoor koop je geen Golf.

Enkele cijfers

Laten we deze Golf Sportsvan snel samenvatten: de koffer is 500 liter groot, de TDI Bluemotion staat 95 g CO2/km uit, het nieuwe platform zet ongeveer 90 kg minder op de weegschaal, de benzinemotoren leveren 85 tot 150 pk en de diesels 110 tot 150 pk. Op het programma staat een manuele of DSG-versnellingsbak (automaat met dubbele koppeling), maar geen vierwielaandrijving, noch Cross-versie met avontuurlijke look. Voorlopig toch niet.

Praktische kant

Een blik op de koffer leert ons dat het volume steeg tot 500 liter. Als goede huisvader drijft de Golf Sportsvan de moduleerbaarheid vrij ver: de koffer heeft een dubbele bodem en de achterbank klapt neer (40/20/40) en verschuift over een afstand van 18 cm. Maar eigenlijk is die laatste functie niet zo nuttig. Het doel van een verschuifbare achterbank is om de verdeling tussen de koffer en de ruimte achterin te kunnen aanpassen, maar hier lukt dat niet helemaal. Wanneer de bank maximaal naar voren staat, is de koffer nauwelijks beter te benutten door de slordige overgang tussen koffer en rugleuning.

Hoge positie

Laten we niet muggenziften, terug naar de voorste plaatsen. Opbergruimtes zijn er genoeg en de ergonomie is typisch voor een Golf: allemaal netjes en geordend. De rijpositie is 6 à 8 cm hoger, naargelang de versies. Kortom, een hogere positie, een beter zicht op de weg, meer licht en een vlottere toegang. Zelfde vaststelling achterin: twee grote basketspelers vervoeren is een formaliteit.

Sportieve uitrusting

In de naam ‘Sportsvan’ staat ‘sport’. De ingenieurs wilden hun kindje dan ook dynamisch maken om een ander en jonger publiek aan te spreken, luidt de marketinguitleg. Resultaat: de Sportsvan is goed uitgerust met DCC (adaptief onderstel met drie rijmodi) en progressieve stuurbekrachtiging (directer en beter afgesteld).   

Voorts neemt de Golf Sportsvan heel wat rijhulpmiddelen over van de klassieke Golf (adaptieve snelheidsregelaar, waarschuwing voor wegmarkeringen, automatisch noodrem, …) en voegt er nog twee premières aan toe voor het merk: de dodehoekdetector en de waarschuwing voor verkeer dat achteraan passeert wanneer je achteruit rijdt.

Genoeg gepraat

Na deze hele uitleg is het tijd om de weg op te gaan. De eerste indrukken doen we op met een 2.0 TDI met 150 pk. Deze motor is soepel en zacht. Hij levert veel koppel en vermogen bij alle toeren. Bijzonder aangenaam in gebruik, temeer omdat hij heel stil draait. Het nauwkeurige en dynamische weggedrag doet de naam Sportsvan eer aan en het DCC-onderstel maakt het mogelijk om te wisselen tussen een zeer comfortabele, rustgevende instelling of een hardere en sportieve stand voor bochtige, vlakke wegen.

De 1.4 TSI benzine met 122 pk is uiteraard minder vlot, maar zijn brede bereik volstaat voor de huidige verkeersomstandigheden. Neem wel een grotere marge en twijfel niet om terug te schakelen wanneer je snel wilt inhalen.

Prijzen

Volkswagen vraagt 20.500 tot 27.860 euro voor de Sportsvan benzine, naargelang de afwerking (Trendline of Highline), de motor en de versnellingsbak. Bij de diesels moet je rekenen op een bedrag tussen 22.830 en 29.950 euro. Daar kun je nog enkele opties uit de zeer lange lijst aan toevoegen.

Conclusie

Wat heeft deze Sportsvan meer te bieden dan een klassieke Golf? Ten eerste een groter bruikbaar volume, dat het mogelijk maakt om probleemloos jouw puberende zoon met zijn vrienden inclusief kampeermateriaal naar het muziekfestival te brengen. Hij zal zeer tevreden zijn. En jij ook, want de Sportsvan verliest niets van de rijkwaliteiten van de Golf, en biedt meer licht en zicht. Speelt jouw rug jou parten, dan zul je verheugd zijn met de toegang tot het interieur en de ergonomische zetels die doen vergeten hoelang de rit is. Deze Golf is esthetisch misschien minder verfijnd, maar maakt dat helemaal goed met zijn gebruikscomfort.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km