Testen

Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Na de elektrische XC40 is hier zijn ‘coupéafgeleide’. Hij heet C40 en wordt eveneens bij ons gebouwd, in Gent. Een lokaal product met ‘biolabel’ en… met een hart voor dieren.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 27 oktober 2021
  • VOLVO
  • 12.311 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Full option (Launch Edition)
  • Flitsende acceleraties
  • Verhouding afmetingen-binnenruimte
  • Stijl zonder praktische opofferingen
  • Behoorlijk hoog verbruik
  • Nog geen instapversie
  • Zicht naar achteren (kleine achterruit, geen ruitenwisser)



Er hangt spanning in de lucht bij Volvo. Voortaan zal elk model van een nieuwe generatie puur elektrisch zijn. De bedoeling is dat het hele gamma tegen 2030 op stroom rijdt: geen benzine, diesel of hybrides meer. Een behoorlijk radicale keuze… de C40 is de eerste Volvo die deze filosofie aanhangt. De exemplaren die in Europa worden verkocht rollen van de band in de fabriek in Gent, maar voor sommige markten wordt de C40 ook in China gebouwd.


Afgeknot dak

Technisch gezien is er geen verschil tussen de elektrische XC40 en de C40. De twee broers staan op hetzelfde platform en hebben hun interieur en motor gemeen. Maar de C40 meet zich een coupélook aan door zijn dak te verlagen (met 6,5 centimeter). Samen met het kleine achterruitje (zonder wisser) beperkt dat het zicht naar achteren. Gelukkig wordt een 360-gradencamera aangeboden.

Mooie binnenruimte

Op de tweede zitrij is er behoorlijk wat ruimte gezien het formaat (4,44 meter): de grootste mensen kunnen hun benen er kwijt en schuren niet met hun hoofd tegen het plafond. Voor voldoende hoofdruimte hebben de ingenieurs het zonnescherm voor het (standaard gemonteerde) panoramadak afgeschaft. Dat dak is gemaakt in een specifiek getint soort glas om te vermijden dat de boel te heet wordt wanneer de zon brandt. De middelste plek is minder comfortabel: ze is smal en wordt aangetast door de middentunnel waar een deel van de batterijen ligt.


De koffer is praktisch – rechte wanden en een vlakke laadvloer wanneer je de rugleuningen neerklapt – maar het afgeschuinde dak knabbelt aan het volume. Niet zozeer onder het bagagescherm (413 liter in plaats van 419 in de elektrische XC40), maar wel wanneer je het hele laadruim tot tegen het plafond vult (489 liter in plaats van 545 liter) of de achterbank neerklapt (1.205 in plaats van 1.295 liter). Voorin zit ook nog een klein koffertje van 31 liter.


Android

Voorin is de aankleding stijlvol en puur in echte Scandinavische stijl. De centrale tablet (9 duim) bedient een efficiënt multimediasysteem met Android Automotive-software. Zo beschik je over navigatie via Google Maps en kan je apps rechtstreeks downloaden via het scherm.

Geen koeienhuiden

De voorstoelen steunen goed en zijn comfortabel. Volvo is sterk gehecht aan dierenwelzijn en bant koeienhuiden: geen leder aan boord, maar wel bekledingen in hergebruikte materialen. Als optie kunnen de stoelen worden overtrokken met een gerecycleerde microvezelstof die bijna even fijn zit als alcantara.

We zijn minder overtuigd van de deurpanelen in gerecycleerde kunststof, die aanvoelen als een ruw tapijt. Op het dashboard vinden we bovendien een aantal plastics die te basic zijn voor dit prijsniveau.

Het gaat vooruit

Bij zijn lancering is de C40 er enkel in een hoog uitrustingsniveau met twee motoren (1 voor en 1 achteraan). Zijn 408 pk en 660 Nm kleven ons tegen onze stoel (0 naar 100 km/u in 4,7 seconden). De ophanging is echter vooral op comfort gericht en stimuleert niet om hard te gaan rijden, temeer omdat dit gevaarte 2,2 ton weegt.

Tijdens onze test kozen we vooral voor een rustig tempo over forenzentrajecten (grote verkeersassen en steden). De C40 maakt ‘one-pedal driving’ mogelijk: hij vertraagt zeer sterk wanneer je het gaspedaal lost en dat tot hij volledig stilstaat. Op die manier kan je een hele rit afleggen bijna zonder de remmen aan te raken (en dus te doen slijten…) terwijl je tegelijk stroom opwekt. De intensiteit van deze regeneratie is echter niet instelbaar en vergt een zekere gewenningstijd: je moet het lossen van het gaspedaal goed doseren want anders vertraagt hij brutaal.

De C40 kan dus met één pedaal worden gereden, maar ook handenvrij dankzij het Pilot Assist. Dat houdt afstand van voorliggers en neemt de besturing over om de wegbelijning te volgen.

340 tot 420 kilometer

Volgens Volvo geeft de batterij van bruto 78 kWh een rijbereik van 444 kilometer. Wij klokten onze test af met een gemiddeld verbruik van 19,8 kWh/100 km, wat ons vrij hoog leek gezien het rijtempo. Dat geeft een rijbereik van zo’n 375 kilometer. In de stad zakte het verbruik naar 17,9 kWh/100 km (ongeveer 420 kilometer rijbereik), op de snelweg bij 120 km/u gaf de boordcomputer 22,5 kWh/100 km aan (340 kilometer rijbereik).

De batterij volledig opladen vergt 40 uur aan een gewoon stopcontact, 8 uur aan een wisselstroomlader (driefasige lader van 11 kW) en 37 minuten aan een gelijkstroom-snellader (maximum 150 kW).

Ons verdict

De C40 onderscheidt zich enkel van de elektrische XC40 door zijn meer dynamische profiel. Daar vraagt hij 1.150 euro meer voor, zonder echter opofferingen te vereisen op praktisch vlak. De prijs is natuurlijk zeer hoog voor het formaat (62.150 euro, of 60.150 euro als je online bestelt, een première voor Volvo), maar de Launch Edition is rijkelijk uitgerust (3.550 euro aan uitrusting gratis). En de prestaties zijn indrukwekkend. Maar omdat deze C40 meer ‘zen’ van aard is, kijken wij vooral reikhalzend uit naar de geknepen variant met één motor voorin (231 pk, batterij van 70 kWh bruto), die in de loop van 2022 op de markt zou komen en die het prijskaartje ongetwijfeld met meer dan 10.000 euro zal drukken.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Aanbevolen tests voor jou

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 69.900
2021
56 km

Elektrisch, Automaat

€ 35.990

Diesel, Manueel

€ 31.250
2021
70 km

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Elektrisch, Automaat

€ 16.900
575 km

Benzine, Automaat

€ 239.900
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 17.900
99.856 km

Benzine, Automaat

€ 85.900
20.000 km