Testen

Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Na de elektrische XC40 is hier zijn ‘coupéafgeleide’. Hij heet C40 en wordt eveneens bij ons gebouwd, in Gent. Een lokaal product met ‘biolabel’ en… met een hart voor dieren.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 27 oktober 2021
  • Volvo
  • 19.651 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Full option (Launch Edition)
  • Flitsende acceleraties
  • Verhouding afmetingen-binnenruimte
  • Stijl zonder praktische opofferingen
  • Behoorlijk hoog verbruik
  • Nog geen instapversie
  • Zicht naar achteren (kleine achterruit, geen ruitenwisser)



Er hangt spanning in de lucht bij Volvo. Voortaan zal elk model van een nieuwe generatie puur elektrisch zijn. De bedoeling is dat het hele gamma tegen 2030 op stroom rijdt: geen benzine, diesel of hybrides meer. Een behoorlijk radicale keuze… de C40 is de eerste Volvo die deze filosofie aanhangt. De exemplaren die in Europa worden verkocht rollen van de band in de fabriek in Gent, maar voor sommige markten wordt de C40 ook in China gebouwd.


Afgeknot dak

Technisch gezien is er geen verschil tussen de elektrische XC40 en de C40. De twee broers staan op hetzelfde platform en hebben hun interieur en motor gemeen. Maar de C40 meet zich een coupélook aan door zijn dak te verlagen (met 6,5 centimeter). Samen met het kleine achterruitje (zonder wisser) beperkt dat het zicht naar achteren. Gelukkig wordt een 360-gradencamera aangeboden.

Mooie binnenruimte

Op de tweede zitrij is er behoorlijk wat ruimte gezien het formaat (4,44 meter): de grootste mensen kunnen hun benen er kwijt en schuren niet met hun hoofd tegen het plafond. Voor voldoende hoofdruimte hebben de ingenieurs het zonnescherm voor het (standaard gemonteerde) panoramadak afgeschaft. Dat dak is gemaakt in een specifiek getint soort glas om te vermijden dat de boel te heet wordt wanneer de zon brandt. De middelste plek is minder comfortabel: ze is smal en wordt aangetast door de middentunnel waar een deel van de batterijen ligt.


De koffer is praktisch – rechte wanden en een vlakke laadvloer wanneer je de rugleuningen neerklapt – maar het afgeschuinde dak knabbelt aan het volume. Niet zozeer onder het bagagescherm (413 liter in plaats van 419 in de elektrische XC40), maar wel wanneer je het hele laadruim tot tegen het plafond vult (489 liter in plaats van 545 liter) of de achterbank neerklapt (1.205 in plaats van 1.295 liter). Voorin zit ook nog een klein koffertje van 31 liter.


Android

Voorin is de aankleding stijlvol en puur in echte Scandinavische stijl. De centrale tablet (9 duim) bedient een efficiënt multimediasysteem met Android Automotive-software. Zo beschik je over navigatie via Google Maps en kan je apps rechtstreeks downloaden via het scherm.

Geen koeienhuiden

De voorstoelen steunen goed en zijn comfortabel. Volvo is sterk gehecht aan dierenwelzijn en bant koeienhuiden: geen leder aan boord, maar wel bekledingen in hergebruikte materialen. Als optie kunnen de stoelen worden overtrokken met een gerecycleerde microvezelstof die bijna even fijn zit als alcantara.

We zijn minder overtuigd van de deurpanelen in gerecycleerde kunststof, die aanvoelen als een ruw tapijt. Op het dashboard vinden we bovendien een aantal plastics die te basic zijn voor dit prijsniveau.

Het gaat vooruit

Bij zijn lancering is de C40 er enkel in een hoog uitrustingsniveau met twee motoren (1 voor en 1 achteraan). Zijn 408 pk en 660 Nm kleven ons tegen onze stoel (0 naar 100 km/u in 4,7 seconden). De ophanging is echter vooral op comfort gericht en stimuleert niet om hard te gaan rijden, temeer omdat dit gevaarte 2,2 ton weegt.

Tijdens onze test kozen we vooral voor een rustig tempo over forenzentrajecten (grote verkeersassen en steden). De C40 maakt ‘one-pedal driving’ mogelijk: hij vertraagt zeer sterk wanneer je het gaspedaal lost en dat tot hij volledig stilstaat. Op die manier kan je een hele rit afleggen bijna zonder de remmen aan te raken (en dus te doen slijten…) terwijl je tegelijk stroom opwekt. De intensiteit van deze regeneratie is echter niet instelbaar en vergt een zekere gewenningstijd: je moet het lossen van het gaspedaal goed doseren want anders vertraagt hij brutaal.

De C40 kan dus met één pedaal worden gereden, maar ook handenvrij dankzij het Pilot Assist. Dat houdt afstand van voorliggers en neemt de besturing over om de wegbelijning te volgen.

340 tot 420 kilometer

Volgens Volvo geeft de batterij van bruto 78 kWh een rijbereik van 444 kilometer. Wij klokten onze test af met een gemiddeld verbruik van 19,8 kWh/100 km, wat ons vrij hoog leek gezien het rijtempo. Dat geeft een rijbereik van zo’n 375 kilometer. In de stad zakte het verbruik naar 17,9 kWh/100 km (ongeveer 420 kilometer rijbereik), op de snelweg bij 120 km/u gaf de boordcomputer 22,5 kWh/100 km aan (340 kilometer rijbereik).

De batterij volledig opladen vergt 40 uur aan een gewoon stopcontact, 8 uur aan een wisselstroomlader (driefasige lader van 11 kW) en 37 minuten aan een gelijkstroom-snellader (maximum 150 kW).

Ons verdict

De C40 onderscheidt zich enkel van de elektrische XC40 door zijn meer dynamische profiel. Daar vraagt hij 1.150 euro meer voor, zonder echter opofferingen te vereisen op praktisch vlak. De prijs is natuurlijk zeer hoog voor het formaat (62.150 euro, of 60.150 euro als je online bestelt, een première voor Volvo), maar de Launch Edition is rijkelijk uitgerust (3.550 euro aan uitrusting gratis). En de prestaties zijn indrukwekkend. Maar omdat deze C40 meer ‘zen’ van aard is, kijken wij vooral reikhalzend uit naar de geknepen variant met één motor voorin (231 pk, batterij van 70 kWh bruto), die in de loop van 2022 op de markt zou komen en die het prijskaartje ongetwijfeld met meer dan 10.000 euro zal drukken.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km