Testen

Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Na de elektrische XC40 is hier zijn ‘coupéafgeleide’. Hij heet C40 en wordt eveneens bij ons gebouwd, in Gent. Een lokaal product met ‘biolabel’ en… met een hart voor dieren.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 27 oktober 2021
  • Volvo
3,8
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Full option (Launch Edition)
  • Flitsende acceleraties
  • Verhouding afmetingen-binnenruimte
  • Stijl zonder praktische opofferingen
  • Behoorlijk hoog verbruik
  • Nog geen instapversie
  • Zicht naar achteren (kleine achterruit, geen ruitenwisser)



Er hangt spanning in de lucht bij Volvo. Voortaan zal elk model van een nieuwe generatie puur elektrisch zijn. De bedoeling is dat het hele gamma tegen 2030 op stroom rijdt: geen benzine, diesel of hybrides meer. Een behoorlijk radicale keuze… de C40 is de eerste Volvo die deze filosofie aanhangt. De exemplaren die in Europa worden verkocht rollen van de band in de fabriek in Gent, maar voor sommige markten wordt de C40 ook in China gebouwd.


Afgeknot dak

Technisch gezien is er geen verschil tussen de elektrische XC40 en de C40. De twee broers staan op hetzelfde platform en hebben hun interieur en motor gemeen. Maar de C40 meet zich een coupélook aan door zijn dak te verlagen (met 6,5 centimeter). Samen met het kleine achterruitje (zonder wisser) beperkt dat het zicht naar achteren. Gelukkig wordt een 360-gradencamera aangeboden.

Mooie binnenruimte

Op de tweede zitrij is er behoorlijk wat ruimte gezien het formaat (4,44 meter): de grootste mensen kunnen hun benen er kwijt en schuren niet met hun hoofd tegen het plafond. Voor voldoende hoofdruimte hebben de ingenieurs het zonnescherm voor het (standaard gemonteerde) panoramadak afgeschaft. Dat dak is gemaakt in een specifiek getint soort glas om te vermijden dat de boel te heet wordt wanneer de zon brandt. De middelste plek is minder comfortabel: ze is smal en wordt aangetast door de middentunnel waar een deel van de batterijen ligt.


De koffer is praktisch – rechte wanden en een vlakke laadvloer wanneer je de rugleuningen neerklapt – maar het afgeschuinde dak knabbelt aan het volume. Niet zozeer onder het bagagescherm (413 liter in plaats van 419 in de elektrische XC40), maar wel wanneer je het hele laadruim tot tegen het plafond vult (489 liter in plaats van 545 liter) of de achterbank neerklapt (1.205 in plaats van 1.295 liter). Voorin zit ook nog een klein koffertje van 31 liter.


Android

Voorin is de aankleding stijlvol en puur in echte Scandinavische stijl. De centrale tablet (9 duim) bedient een efficiënt multimediasysteem met Android Automotive-software. Zo beschik je over navigatie via Google Maps en kan je apps rechtstreeks downloaden via het scherm.

Geen koeienhuiden

De voorstoelen steunen goed en zijn comfortabel. Volvo is sterk gehecht aan dierenwelzijn en bant koeienhuiden: geen leder aan boord, maar wel bekledingen in hergebruikte materialen. Als optie kunnen de stoelen worden overtrokken met een gerecycleerde microvezelstof die bijna even fijn zit als alcantara.

We zijn minder overtuigd van de deurpanelen in gerecycleerde kunststof, die aanvoelen als een ruw tapijt. Op het dashboard vinden we bovendien een aantal plastics die te basic zijn voor dit prijsniveau.

Het gaat vooruit

Bij zijn lancering is de C40 er enkel in een hoog uitrustingsniveau met twee motoren (1 voor en 1 achteraan). Zijn 408 pk en 660 Nm kleven ons tegen onze stoel (0 naar 100 km/u in 4,7 seconden). De ophanging is echter vooral op comfort gericht en stimuleert niet om hard te gaan rijden, temeer omdat dit gevaarte 2,2 ton weegt.

Tijdens onze test kozen we vooral voor een rustig tempo over forenzentrajecten (grote verkeersassen en steden). De C40 maakt ‘one-pedal driving’ mogelijk: hij vertraagt zeer sterk wanneer je het gaspedaal lost en dat tot hij volledig stilstaat. Op die manier kan je een hele rit afleggen bijna zonder de remmen aan te raken (en dus te doen slijten…) terwijl je tegelijk stroom opwekt. De intensiteit van deze regeneratie is echter niet instelbaar en vergt een zekere gewenningstijd: je moet het lossen van het gaspedaal goed doseren want anders vertraagt hij brutaal.

De C40 kan dus met één pedaal worden gereden, maar ook handenvrij dankzij het Pilot Assist. Dat houdt afstand van voorliggers en neemt de besturing over om de wegbelijning te volgen.

340 tot 420 kilometer

Volgens Volvo geeft de batterij van bruto 78 kWh een rijbereik van 444 kilometer. Wij klokten onze test af met een gemiddeld verbruik van 19,8 kWh/100 km, wat ons vrij hoog leek gezien het rijtempo. Dat geeft een rijbereik van zo’n 375 kilometer. In de stad zakte het verbruik naar 17,9 kWh/100 km (ongeveer 420 kilometer rijbereik), op de snelweg bij 120 km/u gaf de boordcomputer 22,5 kWh/100 km aan (340 kilometer rijbereik).

De batterij volledig opladen vergt 40 uur aan een gewoon stopcontact, 8 uur aan een wisselstroomlader (driefasige lader van 11 kW) en 37 minuten aan een gelijkstroom-snellader (maximum 150 kW).

Ons verdict

De C40 onderscheidt zich enkel van de elektrische XC40 door zijn meer dynamische profiel. Daar vraagt hij 1.150 euro meer voor, zonder echter opofferingen te vereisen op praktisch vlak. De prijs is natuurlijk zeer hoog voor het formaat (62.150 euro, of 60.150 euro als je online bestelt, een première voor Volvo), maar de Launch Edition is rijkelijk uitgerust (3.550 euro aan uitrusting gratis). En de prestaties zijn indrukwekkend. Maar omdat deze C40 meer ‘zen’ van aard is, kijken wij vooral reikhalzend uit naar de geknepen variant met één motor voorin (231 pk, batterij van 70 kWh bruto), die in de loop van 2022 op de markt zou komen en die het prijskaartje ongetwijfeld met meer dan 10.000 euro zal drukken.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km