Testen

Tweede jeugd

De Toyota Avensis ziet eruit als een ideale schoonzoon, maar is een buitenbeentje binnen het segment van de gezinswagens. Niet alleen bestaat zijn klantengroep voor het grootste deel uit particulieren (terwijl de fleet heer en meester is in dit segment), ook verkoopt hij goed als benzine (22 %) in een markt waar 95 procent op diesel rijdt. Een kennismaking met een speciale auto.
  • Piette François
  • 17 december 2011
  • Toyota
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Gezond weggedrag
  • Goed en volledig infotainmentsysteem
  • Kwaliteitsproduct
  • Meer sfeer in interieur
  • Gebrek aan fantasie?
  • Rijpositie
  • Ruwe diesels

Facelift

Na de komst van de Yaris meet het volledige Toyota-gamma zich geleidelijk een nieuwe neus aan die het kleintje zo goed mogelijk nabootst. De Avensis ontsnapt hier niet aan en poedert zijn gezicht bij: een puntig radiatorrooster, agressieve koplampen en hertekende bumpers. Op papier zijn deze aanpassingen niet overweldigend, maar het kost weinig moeite om het gefacelifte model te onderscheiden van de oude Avensis. Achteraan krijgt de berline nieuwe lichtblokken. Tot slot veranderen nog enkele details, zoals een nieuwe donkerrode koetswerkkleur (die meer klasse uitstraalt) en nieuwe velgen.

Vanbinnen

Niet dat het plots het meest edele interieur geworden is, maar het werd toch op verschillende kleine punten verbeterd: kunststoffen die er waardevoller uitzien, een meer heldere sfeer en vooral een hightech infotainmentsysteem. Dat heet Touch & Go (of Touch & Go Plus op de hogere versies), kan op het internet informatie zoeken over bestemmingen, biedt een goed overzicht van het verkeer, leest je sms-berichten, kan met de stem bediend worden, speelt uiteraard verschillende muziekbronnen af en toont je de weg via gps. Misschien kan er ook eens gedacht worden aan een microgolfoven om een hapje te eten in de file?

Verduiveld dynamisch

In het segment van de grote berlines brengen de bestuurders meer tijd door op de weg dan gemiddeld. Je kunt ze dus best een leuke vierwieler voorschotelen. Dat probeert Toyota te doen met een versterkte carrosserie, een directere besturing en een verbeterde ophanging. Het doel is niet om de Avensis om te toveren in een rallywagen, maar om zijn dynamiek te versterken. Terloops verfijnde Toyota de stroomlijn.

Bij de motoren werd alleen de 2.0 turbodiesel (2.0 D-4D) aangepast, waardoor de CO2-uitstoot daalt tot 119 g/km. Voor bedrijven betekent dat een belasting van 2.031 euro per jaar (of bijna 600 euro minder dan het vorige model) op basis van 7.500 km/jaar.

Op de weg

Tot zover de presentatie, tijd om de weg op te gaan. Om te beginnen, maken we kennis met de tweeliter diesel in breakversie. In het interieur valt de heldere sfeer en het nieuwe en doeltreffende infotainmentsysteem het meest op. Voor grote personen is er geen reden tot feesten, want de rijpositie is te hoog. De vorm van de zetel is ook niet helemaal ergonomisch.

Twee valse noten dus, maar voorts is de Avensis een goed ontworpen product. Hij filtert trillingen en storende geluiden opmerkelijk goed weg. Behalve bij een zware rechtervoet, want het geloei van de diesel is allesbehalve opwindend. En de sportiviteit? We moeten erkennen dat de Avensis niet zo onhandig is als je zou denken: hij gaat vlot door de bochten zonder dat het koetswerk buitensporig beweegt en met een hoog comfortniveau. Natuurlijk zullen sportievelingen de Avensis het uitgesproken onderstuur verwijten bij een enthousiaste rijstijl.

Dat onderstuur is trouwens meer uitgesproken met de grote 2.2 diesel (150 pk), die zwaarder weegt op de vooras. Hij wordt standaard aan een automaat gekoppeld en vervult zijn taak naar behoren, maar zonder veel plezier. Wellicht moeten we wachten op de BMW-blokken, die voorzien zijn over enkele jaren.

De prijzen

In België zijn er drie afwerkingsniveaus (Active, Comfort en Premium), vier motoren (1.6 en 1.8 benzine met respectievelijk 132 en 147 pk; 2.0 en 2.2 diesel met 124 en 150 pk) en twee koetswerkversies. De Belgen houden vooral van de break (Wagon), goed voor 75 procent van de verkoop.

De prijzen beginnen bij 23.220 euro voor de 1.6i berline. Ons advies? Neem de versie die de meeste klanten kiezen: de 2.0 D-4D break in de afwerking Comfort (middelste van het gamma). Die kost normaliter 29.995 euro, maar nu tijdelijk slechts 25.995 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Toyota.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km