Testen

BMW 220d vs Audi A3 berline 2.0 TDI: met rugzak

Niet alleen de schoolkinderen trekken hun rugzak aan: ook de BMW 1-Serie en Audi A3. De eerste heet in zijn gedaante van compacte coupé ‘2-Serie’. De tweede ent zich op zijn grote broer A4 en biedt vier deuren en een kofferklep. Welke van deze drievolumewagens geraakt uiteindelijk door het examen?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 september 2014
  • BMW
BMW 220
  • Verzorgde geluiddemping
  • Effici Euml;nt weggedrag
Audi A3
  • Rijplezier
  • Nerveuze motor
  • Instap achterin
  • Licht stuur

Hoewel Audi het segment van de compacte premiumauto’s startte met de eerste generatie van de A3, liet het zich voorbijsteken bij de lancering van een variant met drie volumes. Eerst door BMW, dat met de vorige 1-Serie Coupé op de markt kwam. En nu ook door Mercedes, dat de vierdeurscoupé CLA afleidde van de A-Klasse. Om zich niet op afstand te laten rijden, kleeft Audi nu ook een kofferbak aan de A3.

Maar waarom steken de Europese merken zoveel moeite in een drievolumeversie? Dit koetswerktype wordt in onze contreien weinig gekozen bij de compacte modellen. Het antwoord is simpel: het groeipotentieel van de CLA, 2-Serie en A3 berline is gigantisch in Zuid-Europa en vooral in China en de Verenigde Staten.

Twee of vier deuren

In afwachting van een hypothetische 2-Serie Gran Coupé met vier deuren (je weet nooit met BMW’s neiging om de catalogus te blijven uitbreiden), moet je je tevredenstellen met twee deuren als je de 2-Serie kiest. Dat is al een eerste (groot) onderscheid tussen onze twee concurrenten. Ouders zullen meteen naar de A3 berline kijken. Zijn vier deuren geven een gemakkelijkere toegang tot de achterste plaatsen.

Aanvaardbare ruimte

De verlenging van het koetswerk tegenover de A3 Sportback (toch 15 cm) is volledig toe te schrijven aan de achteroverhang. De wielbasis evolueert niet. De A3 berline biedt voldoende ruimte achterin. Grote personen moeten zich misschien wel wat bukken. Maar veel minder dan de Mercedes CLA met zijn veel lagere daklijn.

In de BMW 2-Serie ligt de ruimte ergens tussen de twee. Je zit niet zo goed als in de Audi, maar je moet je ook niet in twee plooien zoals in de Mercedes.

Voordeel voorwielaandrijving

Qua kofferruimte neemt de Audi ook een kleine voorsprong. Zijn volume is al genereuzer (425 tegenover 390 liter in de 2-Serie). Maar meer nog dan de kloof in liters, maken de toegang en de beter te benutten vorm de koffer van de Audi verleidelijker. Typisch voor een achterwielaandrijver is de koffervloer die niet helemaal vlak is.

Voordeel achterwielaandrijving

Op de weg zullen liefhebbers van rijplezier het evenwicht van de BMW 2-Serie waarderen. Geniet ervan nu het nog kan: in de toekomst zouden de compacte coupés van BMW ook overschakelen op voorwielaandrijving. In afwachting verschaft deze 2-Serie bijna evenveel rijplezier als de oude coupés van de 3-Serie. Het enige gebrek is de stuurbekrachtiging, die weliswaar direct is maar ook te licht en een beetje kunstmatig. We hadden graag iets meer natuurlijke feedback gevoeld. De schokdemping mag koetswerkbewegingen bij een vlotte rijstijl ook wat beter indijken. Maar het compromis werkingscomfort/doeltreffendheid blijft overtuigen.

Ook de A3 berline is niet onverdienstelijk tegenover de BMW. Integendeel. Net zoals de andere A3’s lijkt hij met superlijm aan de weg te kleven en geeft hij geen krimp. Het dynamische weggedrag is onverzettelijk. Alleen mist hij misschien een beetje speelsheid.

Onberispelijke afwerking

Het streven naar perfectie blijkt in de presentatie van het interieur van de A3 berline. Klanten we de vorige A4 die een segment ‘afdalen’ zullen niet teleurgesteld zijn: de afwerking is voortreffelijk en de stijl van de boordplank is weliswaar sober maar ook modern. Hier mist de 2-Serie dan weer een beetje fantasie: de boordplank geeft een déjà-vugevoel. Een vleugje originaliteit is welkom.

Tractorgeluid

Voor deze confrontatie kozen we de tweeliter turbodieselblokken. BMW biedt ook een versie met 143 pk (218d), maar we plaatsten de 220d (184 pk) tegenover de 150 paarden van de A3 2.0 TDI (die ook beschikbaar is met 136 en 184 pk). Volg je nog? Zelfs al vertrekt hij met een kleine achterstond, de 2.0 TDI 150 verdedigt zich goed. Zijn koppel van 340 Nm geeft kracht van 1.750 tot 3.000 tr/min en verzekert gespierde hernemingen. En dat alles met een verrassende werkingsstilte.

Daartegenover klinkt de tweeliter van BMW eerder als een tractor: hij is luidruchtiger en trilt meer bij belasting. Hij geeft wel meer pit in de richting van de rode zone. En hij presteert ook wat beter: 0 tot 100 km/u in 7,2 seconden tegenover 8,5 seconden voor de Audi. In beide gevallen blijft het verbruik ongelooflijk laag (minder dan 6 l/100 km zonder problemen) rekening houdend met de geboden prestaties.

Conclusie

Bij deze vergelijking onderscheidt de Audi A3 zich met een grote veelzijdigheid. Hij is praktischer in gebruik, gebruik, beter afgewerkt en stiller. Het hart van liefhebbers zal sneller slaan bij de BMW 2-Serie. Met zijn leuk, evenwichtig weggedrag en coupélijn trekt hij de emotionele kaart. Geniet ervan vooraleer de compacte coupés met achterwielaandrijving, waarvan de 2-Serie één van de laatste vertegenwoordigers is, definitief verdwijnen. 

BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km