Testen

GTI op diesel

27jaar geleden presenteerde VW de eerste Golf GTD. Het was een ware revelatie: met zijn turbodiesel combineerde hij sportiviteit en economie. Vandaag blijft diezelfde filosofie nog steeds gehandhaafd, waarbij de GTD wel erg dicht bij de mythische GTI komt. Uiteraard heeft de vooruitgang ook bij de diesels niet stil gestaan en horen klepperende en vibrerende motoren tot het verleden.
  • Piette François
  • 19 juni 2009
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Bestudeerde motorsound
  • Krachtige en toch zuinige motor
  • Kwaliteit van het geheel
  • Leuk weggedrag
  • Schitterende dsg
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Opgelet voor je rijbewijs

De cijfers

De GTD herneemt de 2.0 TDI 170 met common rail, die we eerder al onder de kap van andere modellen mochten ontdekken. Het zijn dan ook stuk voor stuk sportieve wagens: Skoda Octavia RS, Seat Leon FR, Audi TT, … Zijn sportieve roeping staat dus buiten kijf. De cijfers spreken trouwens voor zich: bij 4.200 toeren levert de motor 170 pk, terwijl tussen 1.750 en 2.500 omw het koppel bij 350 Nm piekt. Het is dan ook vrij duidelijk dat de prestaties de naam sportief, waard zijn. Van 0 tot 100 vergaan er 8,1 seconden en de GTD haalt een top van 220 km/u.

Aan de pomp

Tegenover een klassieke benzinemotor kan de GTD een geweldige zuinigheid voorleggen. VW kondigt een gemiddeld verbruik van 5,6 liter per honderd kilometer aan, bij een emissie van 147 gr/km. Sportiviteit en ecologie zijn twee begrippen die eerder contradictorisch lijken, maar door de Duitse ingenieurs met brio aan elkaar worden gekoppeld.

Het oor

Je zal zeggen dat in dit domein de diesel niet met een benzine kan concurreren. Het motorgeluid maakt trouwens dikwijls deel uit van het rijplezier. En het is dus vrij logisch dat het roffelende geluid dat je van een sportieve motor verwacht, niet dadelijk geassocieerd wordt met het klepperende geluid van een diesel… Maar, dat is het verleden ! De TDI’s zijn op common rail overgeschakeld en het typische “VW”-gedreun werd naar de vuilbak verwezen. Bovendien besteedden de ingenieurs nog enkele uren extra, om de klank van de motor naar een mooie sound om te toveren. De stem van de TDI 170 klinkt diep grommend in het interieur door. Rauw en hees, maar toch voldoende gedempt, waarbij het geluid duidelijk uit de inlaat komt. Erg sympathiek ! Toch is er aan de buitenzijde geen twijfel mogelijk: dit is een diesel !

Het oog

Tussen de GTD en GTI is het een spannend “zoek de zeven verschillen” geworden. Motorkap, lichten en radiatorrooster zijn identiek aan die van de GTI, enkel de rode strip ontbreekt ! Achteraan onderstreept een diffuser de sportieve instelling en komt een dubbele chromen uitlaat het geheel kracht bijzetten. Voor een optimaal contact met de bodem werd er beroep gedaan op het sportonderstel dat via 17-duimsschoeisel de liaison verwezenlijkt.

Uitrusting

Uiteraard kan een sportieve wagen niet zonder sportzetels, terwijl het sportstuur met drie spaken, de versnellingsmof en de handrem met leder overtrokken worden. In tegenstelling tot de GTI zijn de stiksels wit in plaats van rood. Ook de zetels zijn in grijs-zwart uitgevoerd en niet het rood van de GTI. Aan de uitrusting worden 7 airbags toegevoegd (knieën inbegrepen), automatische airco, ESP, het winterpack en een uitstekende radio.

Onderstel

Onder het 15 mm lager gelegde koetswerk werden de afstellingen van het onderstel aan de roeping van de GTD aangepast. In optie kan de adaptieve DCC-ophanging besteld worden. Buiten de normale instelling kan de bestuurder dan ook voor comfort of pure sportiviteit kiezen.

Op de weg

Bij het starten is de diesel goed herkenbaar. Ontgoocheling ? Niet echt, nee. Na een korte periode stuurt de motor zijn sympathieke brom naar het interieur, terwijl hij ons een stevige duw in de rug bezorgt. De motor herneemt fluks en trekt erg lineair door. Als jullie rijbewijs niet dadelijk willen verliezen, kan ik jullie alleen maar aanraden om geregeld een blik op de kilometerteller te werpen ! De GTD blijft in bochten mooi vlak en stabiel. Hij is erg efficiënt, maar is toch niet zo speels als bvb een Focus ST. Toch levert hij heel wat rijplezier en zorgt de motor er wel voor dat je snel aan de volgende bocht bent. Vanuit de onderste toerentalregionen tot aan 4500 toeren geeft de TDI het best van zichzelf en je hebt dan al gauw het idee dat je met een diesel met reactiemotor op weg bent. Als aan diens uiteinde nog een DSG gekoppeld wordt, is de GTD gewoon onweerstaanbaar. De versnellingen vliegen erdoor en al gauw komt de kleine jongen in ons wakker, die er plezier in heeft om via de lepels aan het stuur, het gegrom van de motor te laten veranderen !
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km