Testen

Een praktische klasse partner

De VW Passat Variant is één van de weinige breaks die openlijk opkomt in zijn positie op de markt, zonder de monovolumes op te lichten. Nochtans hebben de stijl en het design de eerste rol die een wagen moet hebben niet benadeeld : praktisch zijn.
  • Piette François
  • 17 april 2006
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Gezond weggedrag
  • Kofferinhoud
  • Ruimte binnenin
  • Verbruik
  • Geen zesde versnelling
  • Opties die standaard hadden moeten zijn
Esthetisch, vindt men er natuurlijk de gechromeerde voorkant van de Passat berline in terug. En dan pas werd de algemene elegantie niet bestraft door de lijn van het dak, de achterkant en de break achterklep. De achterkant wordt verlicht door LED lichten. Hij behoudt dus zijn standing maar ook, en u zult het hier ontdekken, zijn perfectie voor het alledaagse labeur. Volume Men zal zich natuurlijk eerst interesseren aan wat zich achteraan bevindt : de koffer. En de Passat Variant is een échte break. Niet alleen het volume gaat van 603 tot 1731 liters volgens het plaatsen van de achterbank. Maar ook voor het laadvermogen is de VW niet slecht, met een maximum van 638 kg. Een bagageruimte die gemakkelijk te vullen is dankzij een goede laadhoogte (0,62 m van de grond) en, in optie, de elektrische opening en sluiting. Uiteindelijk, wanneer de zetels neergeklapt zijn, is de vloer er plat binnenin. Compartimentering En dit is niet alles : in optie, twee langwerpige rails die gebruikt kunnen worden voor het vasthechten van allerlei materiaal, met haken voor het vastsnoeren en/of fixeerriemen. Een uitrusting die wij dagelijks getest hebben. Om te betonen dat het praktisch is… het zou zelfs standaard moeten voorgesteld worden. Groot De nieuwe Passat Variant meet 4,77 m lang en 1,82 m breed, of 9,2 cm en 7,4 cm meer dan zijn voorgangster. Het is dus een redelijke lange wagen. Wat het uitstekende laadvermogen gedeeltelijk uitlegt. Toch heeft de Passat Variant een familiaal doel, daar de afmetingen in het voordeel van de passagiers liggen. Het leven aan boord geniet ook van talrijke opbergruimtes. Bovendien kan deze break besteld worden met kinderzetels vastgehecht aan de achterbank. Deze VW heeft een praktische spirit als filosofie. Klein pluspunt De Passat beschikt over een elektronische sleutel, die in een gleuf van het instrumentenbord wordt ingebracht. Om te starten hoeft men enkel op de sleutel te drukken. Men moet zelfs de handrem niet meer optrekken, deze werd vervangen door een knop en is automatisch bij het starten van de wagen. Uiteindelijk krijgen alle wagens met trekhaak, het EPS systeem met controle van de stabiliteit van de aanhangwagen. Op gang Eens men op de sleutel geduwd heeft, hoorde men het geklap van de TDI 1.9 105 pk van onze testwagen. Men dacht dat deze banale motor tekort zou komen : nochtans vult hij zijn rol héél goed in. De 77 kW van de 1896 cm³ werken in gemeenschap met de 250 Nm van het koppel die beschikbaar zijn vanaf 1900 rpm. De motor heeft genoeg kracht om lange dagelijkse trajecten te ondergaan. De Passat Variant versnelt zo van 0 tot 100 km/u in 12,4 sec en rijdt tot 185 km/u. Leeg, natuurlijk. Maar zelfs met passagiers was het geen moeilijke taak. Daarentegen, indien het geronk van de motor het onaangename geluid van de injectiepompen uitwist, blijft de motorblok aanwezig bij het starten of indien deze een volle lading bevat. VW had moeten denken aan een zesde versnelling of aan een lange vijfde. Dan zou er enkel nog het geluid overblijven van de aërodynamica. Braaf De Passat Variant is voorzien van een nieuw achterstel met 4 armen per wiel. Het McPherson voorstel werd herzien met aluminium elementen. Dit geeft ons een break als resultaat maar met de houding van een berline. En dit is de voornaamste kwaliteit van een goede break : de mogelijkheid om bagage en passagiers te vervoeren zonder dat de bestuurder benadeeld wordt. Want deze houdt een stuur vast met elektromechanische servobesturing. Uiteindelijk, om de rijstijl van een berline te behouden, kan de bestuurder de optie kiezen die de stabiliteit verbetert via een hydropneumatisch systeem. Gemakkelijker De Passat gebruikt een snelheidsregelaar, die meer ergonomisch is dan deze van de Golf of van de Jetta. Het comfort van de zetels en de toereikbaarheid van het instrumentenbord brengt een zekere kalmte aan boord. Evenals het remmen, die geventileerde schijven gebruikt van 312 mm vooraan en 286 mm achteraan. Anders gezegd: de Passat heeft een grote bekwaamheid tot stilstand en/of vertraging. Bovendien zijn de remmen voorzien van een reinigingsfunctie van de schijven die, bij harde regen, het water afvegen. Wanneer de ruitenwissers werken, worden de remblokken elke vijf minuten verbonden met de schijven, alsook bij lage druksterkte. Eenvoudig De echte troef van deze TDI blijft zijn soberheid. Deze motor verbruikt 5,8 liters Diesel bij officieel gemengd verbruik bij 100 km. Op autosnelwegen en bij constant rijgedrag kan dit dalen tot 4,9 liters. Met een tankinhoud van 70 liters kan men bij lange afstanden zo’n 1200 km rijden zonder te moeten bijtanken! In stad moet men volgens de normen rekenen op een 7,4 liters. Concreet, verplicht de 1.9 TDI ons om de motor iets bij te schaven bij kronkelige wegen, maar het verbruik zal nooit meer dan 8 liters overschrijden. Zonder verrassing Uiteindelijk is deze Passat Variant zowel een goed bestudeerde wagen voor de professionelen (van de weg) die een bepaald statuut moeten uiten, als een familiale wagen met zin naar comfort en die het plezier onderhouden van de bestuurder. De veiligheid aan boord werd verzekerd door een doeltreffend koetswerk (5 sterren bij de EuroNCAP), het ABS, het ESP en een verzameling van airbags (zes werden standaard voorzien : frontale, zijdelingse vooraan en gordijnairbags). Jammer dat de uitrusting soms gierig is, dat sommige opties duur zijn en dat de kleurenkeuze van enkele materialen et iets triestig uitzien. © Olivier Duquesne

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km