Testen

Hoog op zijn poten

Voor velen is de Volvo Break al jaren DE wagen om een caravan te trekken of om als kleine verhuiswagen te dienen. Hetgeen je toch niet een bepaald glamoureus imago kan noemen. Om aan dit stereotype beeld te kunnen ontsnappen, heeft Volvo zijn V70 optisch wat opgewaardeerd met enkele opzetstukken. Hierdoor lijkt hij wat meer geschikt om “alle-terrein” te worden. En nu staan we even stil bij wat al de tweede versie van dit werkpaard is.
  • Piette François
  • 27 maart 2008
  • Volvo
Voor- en nadelen
  • Actieve en passieve veiligheid
  • Afwerking
  • Alle-terreinmogelijkheden
  • Complete en up to date uitrusting
  • Ergonomie
  • Krachtige d5
  • Voordelige prijs
  • Verbruik (3.2 l)
  • Voorbijgestreefd beheer van de automatisch bak
  • Wat plomp weggedrag

 

 Presentatie

Een XC70 herken je dadelijk aan zijn kwistig gebruikte plastic carrosseriebeschermingen en de vergrootte bodemvrijheid. En de bedoeling is duidelijk, gedaan met de vlooienmarkten of grote campings; maak plaats voor het grote avontuur! En deXC70 komt niet alleen esthetisch goed voor de dag. Alle vier de wielen krijgen immers een deel van het vermogen toegestuurd en een standaard geleverd Hill Descent Control houdt een oogje in het zeil bij het betere off-road werk. Een 4X4 met alles erop en eraan dus. Toch blijven de hoekige lijnen van de break duidelijk herkenbaar en is er van afgeronde vormen weinig sprake. Hij ziet er minder sensueel uit als zijn grote concurent, de Audi A6, maar straalt wel tijdloze degelijkheid en robuustheid uit.


Motorisatie

Voor onze test kregen we twee motoren ter beschikking. De eerste is de diesel “van het huis” van 2,4 liter, die in zijn D5-versie 185 pk levert en bij 2000 omw een koppel van 400 Nm genereert. Ons testexemplaar kreeg daaraan een automatische 6-bak Geartronic gekoppeld, maar normaal gezien stuurt Volvo hem met een manuele 6-bak op de baan.

De motor komt absoluut geen bereidwilligheid of koppel te kort. Hij voelt erg vol aan en de hernemingen uit de middentoeren verlopen erg makkelijk en comfortabel…wat hem ideaal maakt om een caravan te trekken. Maar alle ironie ter zijde, mogen we gerust zeggen dat de motor een erg aangename gezel is. Toch willen we de automatische bak even bekritiseren. Het verouderde beheer zorgt ervoor dat de bak niet in de ingeschakelde gang blijft wanneer je het gaspedaal even licht en hij schakelt ook niet terug bij afremmen. Daarenboven baadt hij blijkbaar in de olie en is hij weinig reactief. Gelukkig is er nog die koppelrijke motor, die de schade kan beperken.


Rest ons dus de 3.2 l zescilinder. Met een vermogen van 238 pk breekt hij geen records wat betreft specifiek vermogen, maar met een koppel van 320 Nm bij 3200 toeren haalt jij toch 100 Nm per liter. Tijdens het rijden komt hij toch wat tekort. Als je de kickdown gebruikt en de motor steevast in de hoge toeren jaagt gaat het behoorlijk goed vooruit, maar in de lage toeren voelt hij redelijk hol aan. En weer is het de automatische bak die hem de das om doet. Het beheer laat ook de zescilinder in lijn in de steek en versterkt het tekort aan koppel nog. Toch is dit een motor met veel finesse en evenwicht, die bovendien een betoverende klank laat horen.

 Het verbruik van een diesel is natuurlijk veel lager als dat van de benzineversie. Zuinigheidsrecords zal hij met een gemiddelde van 10,5 liter wel nooit breken en ook de benzine slikt met 14 liters behoorlijk veel. Dit resulteert in een uitstoot van 219 en 272 gr CO2 per km.
 

Wegligging

Nu is «alle-terreinen» een breed begrip. Hoewel hij zich op veld-en zelfs zware boswegen meer dan behoorlijk verdedigt, zien we hem toch niet dadelijk een trial uitrijden. Maar we kunnen jullie wel meegeven dat het Hill Descent Control uitstekend werkt. Weer terug op gewone wegen toont de XC een veilig en gezond weggedrag, dat nooit ontgoocheld. Toch is hij niet zo levendig als de Audi Allroad, maar die is dan ook een stuk duurder, terwijl die minder efficiënt lijkt weg van de begane paden.

Comfort

De Zweden van Volvo staan al langer bekend om hun uitstekende stoelen. Toch bieden de lederen exemplaren die wij onder onze bips geschoven kregen onvoldoende zijdelingse steun. De rijpositie is goed, zondermeer. En dus niet op het niveau van de Duitse rivalen die meer regelmogelijkheden bieden. De binnenruimte kan zonder problemen 4 volwassenen royaal ontvangen, maar voor een vijfde inzittende kan je de centrale plaats achterin niet echt comfortabel noemen.

Met het oude stereotype in het achterhoofd, mogen we zeggen dat de XC70 best als verhuiswagen kan dienen. Tot 1600 liter laadvolume spreiden zich uit als je de achterbank neerlegt. Wanneer je die zetelrij weer opklapt blijft er toch nog 575 liter over. Helemaal niet slecht, maar een Audi Allrad doet het met 565 tot 1660 liter toch net iets beter! Daartegenover staat dan wel dat de bagageruimte van de Zweed is perfect rechthoekig is, wat een volledige belading garandeert.

Het interieur wordt door een uitstekende airco op de juiste temperatuur gehouden. Hij werkt uiteraard, volledig automatisch, is erg stil en we konden hem nooit op hinderlijke luchtstroompjes betrappen. De geluidsdemping kan zich nu meten met de besten uit de klasse. Toch worden de motoren soms wat luidruchtig waarbij de diesel met zijn baritonstem wat meer opvalt als zijn fijnzinnige benzinebroer.

 
De afwerking is, wat dacht je, uitstekend. Een Volvo is een serieus en goed afgewerkt product. Laat ons zeggen dat de afwerking haast perfect is. Ook de ergonomie is naar goede Zweedse gewoonte uitstekend. De bedieningen zijn klaar, logisch geplaatst en elke knop of hendel heeft zijn eigen, precieze functie. Het geheel is intuïtief opgebouwd en bespaart je een lange studie van de gebruiksaanwijzing om bvb de navigatie of de audio te kunnen bedienen.

Prijzen en uitrusting

 Voor een XC70 met een 2.4D van 163 pk in het vooronder starten de tarieven bij 40.900 €. Voor een D5 met 185 pk moet je 700 € opleggen. De 3.2 benzineversie start aan 44.500 €. Deze prijzen gelden steeds voor de “Kinetic”-basisversie. Hiervoor krijg je al een behoorlijk complete uitrusting. Zeker wat betreft de veiligheidsvoorzieningen. Volvo heeft op dit vlak een naam hoog te houden. Noodremhulp, remkrachtverdeling in de bocht, dichter brengen van de remblokken wanneer het gaspedaal snel wordt gelost, airbags in zowat alle hoeken en kanten, noodknipperlichten bij een bruusk manoeuvre, Isofix-bevestigingen enz. En als we compleet zeggen dan…. Voor het comfort zorgt Volvo door een cruise control te voorzien, een boordcomputer, automatische airco met actieve filter, drie 12V-stekkers, radio-CD met 6 speakers en een uitwendige aansluiting, een multifunctioneel stuur enz enz. Voor 2.450 euro meer krijg je de “Momentum” versie. Dan staat je Volvo met leder, parkingsensors, elektrische achterklep, een automatische nachtspiegel, een regensensor, elektrische inklapbare spiegels en nog heelwat meer goodies, op je oprit te blinken. Als dat nog niet genoeg is kan je altijd nog voor de “Summum”-uitrusting kiezen. Voor 5100 € extra krijg je, buiten al het voorgaande, ook nog houtinleg, verwarmde voorzetels, 7-duims lichtmetaalvelgen, richtingsgestuurde bi-xenonverlichting, een elektrisch bediende bestuurdersstoel met geheugen en worden ook nog je ruitensproeiers verwarmd en zorgt Volvo voor nog wat decoratieve elementen.

Tussen de interessantste opties noteren we het BLIS. Mits 600 € detecteert deze voorziening een wagen die naast je in de dode hoek rijdt en toont dit met een lichtsignaal. Voor caravanliefhebbers is er voor 765 € een afneembare trekhaak, terwijl de Collission Warning en de Adaptive Cruise Control voor 1.850 euro je van ongevallen behoeden. Het systeem werkt op basis van radar en camera en regelt niet enkel op een intelligente wijze je snelheid, maar waarschuwt je ook in geval van plots remmende voertuigen voor jou en grijpt desnoods zelf in. Een standverwarming tikt met 1.240 € behoorlijk aan, terwijl zelfs de zonnebrilhouder voor de chauffeur 40 euro moet kosten.

Maar tegenover de Audi Allrad zijn dit toch erg concurrentiele tarieven. Die start aan 51.310 euro voor de 2.7 V6 TDI van 163 pk met Tiptronic en klimt tot 53.670 voor de 3.2 V6 benzine met manuele bak.

 
Conclusie

Bij de alle-terreinvoertuigen valt de Volvo XC70 op door zijn gunstige prijs/uitrustingverhouding, zijn kwalitatieve afwerking en goede constructie terwijl hij ook nog eens bekwaam is om bos- en veldwegen zonder veel problemen te overmeesteren. Maar wie het macho-uiterlijk van de XC70 maar niets vindt en af en toe toch eens een stapje naast bereden paden wenst te zetten, kan zich altijd naar de klassieke V70 4X4 wenden, die net zo aangenaam rijdt en bovendien 3.500 € goedkoper is.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Volvo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km