Testen

Nostalgie blijft leven

Mythes verkopen goed. Kijk maar naar Mini, Fiat (500) en Volkswagen, dat na de verrijzenis van de Kever (New Beetle) – toch vooral een marketingoperatie – een tweede reeks nostalgische modellen op ons afvuurt. Om de openluchtliefhebbers te plezieren, werd ook de nieuwste Beetle van zijn dak ontdaan.

  • Piette François
  • 10 augustus 2013
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijk uiterlijk
  • Gezond weggedrag
  • Isolatie windgeluiden
  • Stille 1.2 tsi
  • Voldoende ruimte
  • Hoog verbruik
  • Teleurstellende afwerking
  • Verouderd multimediasysteem
  • Voorbijgestreefd multimediasysteem

Moderne retro slaat aan

Met speciale series die verwijzen naar de jaren ‘50, ‘60 en ’70 houdt Volkswagen de nostalgie en de mythe van de Kever levendig. Een Herbie goes to Monte Carlo-livrei, chromen wieldoppen, kleine ronde tellers op de boordplank: het kan allemaal. Nog straffer in het geval van de cabriolet, is dat de kap helemaal als een rugzak wegklapt achter de achterpassagiers. Sommigen zullen het esthetisch misplaatst vinden, maar het herinnert aan zijn voorouder en geeft het geheel karakter. De kapafdekking vergeet je trouwens beter, die is lastig aan te brengen.

Onderhuids

Terwijl Volkswagen verheugd is met de komst van het nieuwe modulaire platform MQB, de basis voor een ontelbaar aantal modellen van de groep, rust de Beetle nog op een oud platform, dat van de Golf VI. De cabriolet werd rondom verstevigd en achter de hoofdsteunen achterin zitten antirolstangen verborgen. In totaal zet de cabriolet een honderdtal kilo extra op de weegschaal. Dat is de prijs die je moet betalen voor een sterkere structuur en dus ook meer rijprecisie en veiligheid. Je krijgt niets voor niets …

Knappe allures

We beginnen het mooie uitzicht van de Beetle te kennen. De gesloten versie roept herinneringen op aan zijn voorouder, maar met een flinke portie dynamiek erbovenop. De cabriolet, zonder het ‘verlaagde’ dak van de berline, is nostalgischer. Altijd al zo geweest. Dat komt ook sterk tot uiting in het interieur, met de bovenkant van de boordplank in dezelfde kleur als het koetswerk, enkele chroomaccenten en een grote centrale nis met enkele extra instrumenten. Niet echt geloofwaardig allemaal, want de kunststoffen zijn van middelmatige kwaliteit, de boordplank klinkt hol en tussen de klimaatregeling, de gps en de radio vinden we zeker geen spartaanse trekken van zijn voorouder.

Plaats voor iedereen

De afwerking van de kunststoffen staat duidelijk niet op het niveau van de reputatie van het merk, maar we zijn wel tevreden over de interieurruimte, de kwaliteit van de zetels (het leder is opmerkelijk) en de twee praktische achterste plaatsen, zelfs geschikt voor normaal gebouwde volwassenen. Een echte cabrio voor vier dus, al kunnen de ruiten achteraan alleen door de bestuurder bediend worden. Ook tegenvallend: het voorbijgestreefde infotainmentsysteem met verouderde lay-out en beperkte mogelijkheden. Het lijkt wel recyclage van oude componenten …

Praktisch?

Uiteraard bewijst een Beetle Cabrio je niet dezelfde diensten als een Sharan. En met 225 liter beschikbaar in de koffer zul je eerder met twee dan met vier reizen. Zeker omdat de toegang ook heel krap is. De achterbank klapt wel neer, maar je koopt natuurlijk geen cabriolet om je schoonmoeder te helpen verhuizen.

Terugkeer van de 1.2

Reed je vroeger met een Kever en denk je bewogen terug aan de 1.2 flat six? Volkswagen zorgt voor de grote terugkeer van de 1.2 onder de motorkap. Maar vergeet de kortademige oude motor, deze krachtbron heeft cilinders in één lijn, ligt voorin en heeft een turbolader. Uiteindelijk zorgt dat voor 105 paarden en 175 Nm vanaf 1.550 tr/min. Je kunt de motor naar keuze koppelen aan een manuele vijfbak of een DSG-zeventrapsautomaat. Wij kozen voor die laatste.

Op de weg

Een cabriolet is van nature meer bestemd voor een rustig ritje dan voor een stevige rijstijl en de 1.2 TSI lijkt hiervoor te voldoen. Gekoppeld aan de automaat is de rijstijl nog meer ontspannen. Hij overtuigt, al wordt hij enigszins ingetoomd door het honderdtal extra kilo’s tegenover de hatchback. We betreuren wel zijn dorst: zakken onder 7 l/100 km gemiddeld vraagt echt een oplettende rijstijl. We haalden een gemiddelde van 8 l/100 km, overdreven voor een motor met zo’n kleine cilinderinhoud.

Comfort

Het weggedrag is vrij van kritiek. De sportievelingen zullen zich amuseren met de achtertrein die graag deelneemt aan een onderhouden rijstijl, terwijl de anderen het rijcomfort zullen waarderen. Het optionele windnet verricht voortreffelijk werk en isoleert de voorste inzittenden perfect. Lange afstanden afleggen met de haren in de wind kunnen we ons perfect voorstellen. En mochten wolken de pret komen verstoren, weet dan dat de kap al rijdend tot 50 km/u volledig elektrisch sluit.  

Prijzen

Alles begint bij 21. 860 euro. Voor de afwerking Design met automaat moet je rekenen op 24.420 euro. Een eerlijke prijs, gezien het imago van de auto. We betreuren alleen enkele krenterigheden in de standaarduitrusting.

Conclusie

Hoewel de Beetle Cabrio niet geniet van de het nieuwste platform of multimediasysteem, heeft hij veel andere troeven te bieden. Voor een gezinsuitstapje met de haren in de wind is hij de ideale metgezel. Het duo 1.2 TSI/DSG-automaat past perfect bij dit gebruik, hun soepelheid maakt rijden echt comfortabel. Alleen jammer van de grote dorst …

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km