Porsche
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Een buitengewoon lot ondanks een dramatische geboorte. Zo zou je de geschiedenis van één van de grootste commerciële successen uit de autowereld kunnen samenvatten. De ‘Volkswagen’ was de wil van een vieze dictator, maar de creatie van een geniale ingenieur. Maar het leven van deze auto begon eigenlijk al vroeger. Men vergeet vaak dat van deze auto, bedacht in de jaren dertig, al meer dan 66.000 exemplaren gebouwd werden voor het einde van de oorlog: 50.000 Kugelwagen, 15.000 Schwimmwagen en 1.206 K.d.F. (Kraft durch Freude of Kracht door Vreugde, een typisch nationaal-socialistische slogan).
Na de oorlog was de voorzetting van de fabriek, die in handen gevallen was van de Britten, te danken aan de intuïtie van officier Ivan Hirst, die het Britse leger overtuigde om bij deze fabriek 20.000 Volkswagens te bestellen aangezien het leger nood had aan lichte voertuigen. Dat was het begin van een ongelooflijk succes, nog versterkt toen Heinrich Nordhoff in 1948 aan het hoofd kwam van Volkswagen, tot zijn dood in 1968. Deze man bouwde het succes van Volkswagen met de Kever, maar slaagde er niet in de Kever te vernieuwen en presenteerde alleen varianten op hetzelfde platform. Het overleven van het merk en de basis van het succes van vandaag, begon in 1973 met de Passat en vooral in 1974 met de Golf. Maar dat is weer een ander verhaal.
De Beetle kende een groot succes op Amerikaanse bodem, waardoor het merk Volkswagen definitief geassocieerd werd met dit model. Toen de constructeur begin jaren negentig besloot om voor deze markt een auto te creëren, kreeg die al snel het silhouet van de Kever. In Detroit werd in 1994 de Concept 1 gepresenteerd. De studie werd verder ontwikkeld en de New Beetle, gebaseerd op het platform van de Golf IV, debuteerde vier jaar later in Detroit.
De geest de Kever werd behouden, maar alleen de geest: de luchtgekoelde boxermotor achterin werd een watergekoelde vier-in-lijn voorin. Na een vliegende start (de New Beetle was het eerste nieuwe retromodel, voor de Mini en de Fiat 500) taande de interesse al snel. Dat was te wijten aan het feit dat deze auto alles opofferde voor zijn lijn en uiteindelijk weinig praktisch bleek. Een bijkomende hindernis was de New Beetle volgens sommigen een echte vrouwenauto was.
Volkswagen heeft zijn lesje geleerd. Terwijl de lijn van de ‘new New Beetle’ geïnspireerd is door zijn voorgangers, werden de proporties helemaal anders en mannelijker. Hij is 15 cm langer, 8 cm breder en 1,2 cm lager. De motorkap werd langer, de voorruit schoof wat naar achteren en de daklijn werd vlakker. Hij is niet meer zo mollig als het vorige model.
Ook het interieur verandert radicaal van stijl, met een boordplank die minder doordringt in het interieur en visueel herinnert aan de Kevers van de jaren zestig met enkele geschilderde vlakken (zwart of koetswerkkleur, naargelang de versie), ook bovenaan de deuren. Nog een knipoog naar het verleden is het twee handschoenkastje boven het eerste.
De nieuwe lijn en inrichting van het interieur maken de cockpit veel aangenamer om in te vertoeven en ruimer, vooral voor de passagiers achterin. Ook de kofferruimte nam toe, van 209 naar 310 liter. De boordplank kan nu ook uitgerust worden met een infotainmentsysteem.
We kropen achter het stuur van een Beetle Design 1.6 TDI, met 105 pk de minst krachtige motor samen met de kleine 1.2 TSI. De 2.0 TDI ontwikkelt 140 pk, de 1.4 TSI 150 pk en de 2.0 TSI 200 pk. We waren een beetje ongerust over onze motorkeuze, maar werden snel gerustgesteld.
De 1.6 TDI speelt meer dan een figurantenrol en stelt nooit teleur. Zijn dynamiek voldoet ruimschoots in alle omstandigheden. Nog leuker is dat je de diesel nauwelijks hoort. Hierdoor lijken stroomlijngeluiden wel nadrukkelijker aanwezig. De motor is niet alleen levendig en discreet, hij is ook zuinig. Zonder start-stopfunctie stelt hij zich tevreden met een erg redelijke 5,9 l/100 km. Het onderstel van de Golf VI heeft niet veel meer te bewijzen en doet het prima onder de huid van de Beetle. Het is levendig en precies en toont empathie voor de inzittenden door ze te verwennen met een uitstekend comfort, nog versterkt door de kwaliteit van de zetels.
Het is een waar plezier om met de Beetle te sturen. De plaatje wordt maar op enkele punten verstoord. De afwerking is goed, maar in de Golf vind je beter dan dit. Hetzelfde geldt voor de uitrusting, die achterloopt op de Golf. Het infotainmentsysteem werkte op sommige vlakken niet zo intuïtief en de ergonomie laat soms te wensen over (cruise control). Maar dat weegt niet op tegen het plezier om met een verschillende auto te rijden, die zeer doeltreffend is en ondanks alles praktisch in dagelijks gebruik. We kijken al uit naar de cabrio!
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?