Testen

Praktische monovolume

Grote monovolumes zijn steeds minder populair. Renault aarzelt om zijn Espace te vervangen door het succes van de Scénic, de Citroën C4 Picasso en Peugeot 5008 stellen de C8 en 807 in de schaduw en de Fiat Ulysse en Lancia Phedra zijn zelfs helemaal uit het gamma verdwenen. Volkswagen gelooft wel nog in de toekomst van deze grote blokkendozen en presenteert de nieuwe Sharan en Seat Alhambra.
  • Piette François
  • 16 maart 2011
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Functioneel interieur
  • Gigantische koffer
  • Krachtige motor
  • Leuk weggedrag
  • Ruimte binnenin
  • Verbruik en autonomie
  • Zijdelingse schuifdeuren
  • Afwerkingsdetails
  • Droevige stijl binnenin
  • Lange optielijst
  • Maar 2 jaar garantie

Presentatie

We moeten toegeven dat de vorige Sharan zijn houdbaarheidsdatum overschreden had. Zijn stijl was helemaal gedateerd. De functionaliteit in het interieur was erg basic en zelfs onhandig aangezien je de achterzetels wel uit de auto kon verwijderen maar niet kon wegklappen in de vloer. Kortom, het werd tijd om het stof af te vegen. Dat gebeurt op meesterlijke wijze met een volledig nieuw model. Tegenover zijn voonaamste concurrenten, de Renault Espace en de Ford Galaxy, kan de Sharan uitpakken met zijdelingse schuifdeuren achteraan en een goed doordachte functionaliteit in het interieur.

Motor

Onder de motorkap vinden we oude bekenden. Dieselrijders hebben de keuze uit de 2.0 TDI met 136 of 140 pk of de 2.0 TDI met 170 pk (alleen met DSG). Wij konden de versie met 136 pk testen in BlueMotion-uitvoering, gericht op een laag verbruik.

Deze motor laat sinds de overgang naar een gemeenschappelijke inspuitbuis eindelijk zijn gebrul achterwege. De viercilinder draait nu perfect stil. Vooral de verhouding tussen de prestaties en het verbruik verbaast. Het koppel van 320 Nm brengt het zware koetswerk zonder verpinken in beweging en verzekert verbazingwekkende prestaties: 10,9 seconden voor de spurt naar 100 km/u en een topsnelheid van 194 km/u. Je blijft dus niet vastzitten tussen de vrachtwagens, zelfs wanneer je volgeladen onderweg bent. Nochtans gaat de Sharan zuinig om met brandstof. Zonder ecorijstijl haalden we een gemiddelde van 6,5 l/100 km, toch een verrassing voor een auto van dit kaliber.

De manuele zesversnellingsbak is goed gespreid en laat zich gemakkelijk bedienen. Gelukkig maar, want anders zou je met deze koppelrijke motor misschien liever niet terugschakelen.  

Weggedrag

Met zo'n dorst kunnen we ons moeilijk inbeelden dat het hier om een auto gaat die graag bochten verslindt en af en toe eens drift. Een Lotus Exige is de Sharan nu ook weer niet, maar de ophanging vervult zijn taak toch voortreffelijk. Rolbewegingen blijven heel beperkt, het licht onderstuurde karakter wekt vertrouwen en de ideaal afgestelde stuurbekrachtiging levert precies de gewenste informatie. Knap werk! De filtering van de ophanging blijft typisch Duits, maar veroorzaakt geen lumbago. Met bagage aan boord verbetert het allemaal nog. 

Comfort

Het interieur is zo groot als destijds het Byzantijnse rijk. Met een lengte van 4,85 meter, breedte van 1,9 meter en hoogte van 1,74 meter is de ruimte royaal. Veel te vaak lees je in onze testverslagen over zevenzitters dat de plaatsen op de derde rij voorbehouden zijn aan peuters die weinig belang hechten aan comfort. In de Sharan ligt dat anders. Dat spreekt voor zich met zulke afmetingen, denk je misschien. Akkoord, maar het is vooral zaak om de centimeters oordeelkundig te benutten. Hierin slaagt de Sharan met brio want hij kan zeven volwassenen in zeer goed comfort vervoeren.

De bestuurder zit uiteraard wat hoger dan in een klassieke auto, maar je hebt niet gevoel een bestelwagen te besturen. In het interieur heerst Duitse ernst: zorgvuldig bestudeerd, functioneel en duidelijk, maar ook heel triestig. De afwerking van enkele details staat trouwens niet op het verhoopte niveau.

Functionaliteit

De grote sterkte van de Sharan zijn de zijdelingse schuifdeuren, die het leven gemakkelijker maken. Kinderen laten instappen terwijl de Sharan ingesloten is door twee andere auto's is kinderspel. Even op de afstandsbediening duwen en hop, de deuren openen elektrisch en geven ruime toegang tot de achterste plaatsen. Instappen naar de derde rij? Doodeenvoudig, de zetels van de tweede rij klappen gemakkelijk weg. 

Ruimte nodig? Ook dat is eenvoudig: in een handomdraai liggen de twee achterste zetels plat. Heel veel ruimte nodig? Dan doe je gewoon hetzelfde met de tweede rij. Als kers op de taart krijg je nog een volledig vlakke laadvloer.

Prijs en uitrusting

Volkswagen biedt de Sharan BlueMotion Technology aan in drie niveaus: Trendline, Comfortline en Highline. De prijzen starten vanaf 32.930 euro. Dat is geen cadeau. Gelukkig kost het BlueMotion Technology-pakket niets extra's. Vanaf de basisversie is de Sharan uitgerust met dakrails, een alarmsysteem, halfautomatische klimaatregeling, vier elektrische ruiten, een radio met mp3-functie, enzovoort. Een correcte uitrusting, die je kunt vervolledigen met een hele reeks opties. Merk op dat de elektrische schuifdeuren een optie zijn. Leuk, maar niet echt noodzakelijk.

De Sharan is duurder dan zijn concurrenten maar biedt ook een surplus aan gezelligheid en prestaties op de weg. Het grootste probleem van de Sharan is zijn Spaanse neefje van Seat. De Alhambra is op enkele details na identiek en kost een pak minder centen. Natuurlijk ontbreken de VW-logo's en enkele uitrustingen, maar het is aan de koper om zijn prioriteiten te stellen.

Conclusie

Dacht je dat het segment van de grote monovolumes dood en begraven was? Niets is minder waar, zo bewijst Volkswagen op schitterende wijze met de nieuwe Sharan. Tegenover de nieuwe generatie kleinere zevenzitters heeft hij het grote voordeel van een vorstelijk interieur en een laadvolume dat de concurrentie belachelijk maakt. De grootste verdienste van de nieuwe Sharan is dat hij zijn grote koetswerk vlot verplaatst en tegelijk zuinig omspringt met brandstof.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: VW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km