1 op 4 auto's naar de sloop in Wallonië tegen 2026: is het mogelijk?

Het decreet dat Wallonië moet omvormen tot één grote lage-emissiezone zou ervoor zorgen dat 24% van het Waalse wagenpark afgedankt moet worden. De sector maakt zich alvast ongerust...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 juli 2023
  • Ecologisch

Volgens een recente berekening van Traxio, de Belgische federatie van autoverkopers en -herstellers, zouden er ongeveer 439.752 Waalse auto's binnen 2,5 jaar worden geweerd uit het grondgebied! Dat is zomaar even een kwart van het totale huidige wagenpark in Wallonië...

2025 en 2026

Het gaat hier om het decreet van 17 januari 2019 over de strijd tegen luchtvervuiling, dat voorziet om auto's met Euronorm 0, 1, 2 en 3 te verbieden op Waalse wegen vanaf 1 januari 2025 (zonder uitzondering voor oldtimers). Een jaar later, op 1 januari 2026, zouden wagens met Euro 4 ook geen toegang meer hebben tot Wallonië, tenzij ze voor 2019 werden aangeschaft.

Maximum 3.000 km?

Er zou echter wel een uitzondering zijn voor wagens die minder dan 3.000 km per jaar afleggen. Met name oldtimers kunnen daarmee nog af en toe een ritje maken binnen Wallonië. Maar hoe zal dit worden gecontroleerd? En wat met de kilometers die bijvoorbeeld in het buitenland worden afgelegd?

Traxio maakt zich zorgen over de passieve houding van de Waalse politici, en roept op om het decreet van 17 januari 2019 verder te verduidelijken. "We zijn inmiddels 4 jaar later. Het lijkt erop dat het project in de ijskast is gezet: er is nog steeds geen uitvoerend besluit. De vraag die zich dus stelt, is of duizenden auto's niet meer binnen Wallonië zullen mogen rijden vanaf 1 januari 2025."

Alternatieven?

Voor mobiliteitsbedrijf Touring zou het beter zijn om tijdens deze overgangsperiode rekening te houden met de reële levensduur van bestaande wagens. Volgens de organisatie "zal de invoering van maatregelen die deze levenscyclus verkorten, leiden tot de vroegtijdige vervanging van bestaande wagens, wat nefaste gevolgen kan hebben voor het milieu en voor de portemonnee van de consument".

Bij Traxio wordt er eerder gepleit voor meer controle op het goede onderhoud van bestaande wagens: "In plaats van ze simpelweg te verbieden en de toegang te ontzeggen van een beperkt aantal auto's, zou het beter zijn om op grote schaal te investeren in het onderhoud en de 'reiniging' van alle auto's met een verbrandingsmotor, onafhankelijk van de Euronorm die ze hebben. Een goed afgestelde en goed onderhouden auto is niet enkel minder schadelijk voor het milieu, maar verbruikt ook minder."

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km