Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 26 september 2022
  • Aankoop

Vraag aan een groep Ferrari-liefhebbers wat hun favoriete model aller tijden is en je krijgt waarschijnlijk heel wat verschillende antwoorden. Maar vraag naar het meest iconische model uit de jaren ‘80, en de kans is groot dat de F40 unaniem verkozen wordt. Maar het model dat gebouwd werd voor de 40ste verjaardag van Ferrari heeft veel van zijn eigenschappen te danken aan deze 288 GTO Evoluzione.

(Geen) Groep B monster

Het verhaal van het ontstaan van de Ferrari 288 GTO Evoluzione is er één van vallen en opstaan. Halverwege de jaren ‘80 wilde het Italiaanse merk deelnemen aan het immens populaire Groep B rallykampioenschap met de 288 GTO. Om dat te doen, moest het 20 homologatiemodellen bouwen. Aan het begin van 1987 werd echter beslist om te stoppen met het Groep B rallykampioenschap omwille van de vele ongevallen tijdens het seizoen 1986. Tegen die tijd had Ferrari al vijf exemplaren van de 288 GTO Evoluzione gebouwd.

Het model was een absoluut meesterwerk en de snelste GT van Ferrari in de jaren ‘80. Terwijl de 2.855cc achtcilinder in de standaard 288 GTO 400 pk leverde, werd het blok in de Evoluzione door Michelotto met 60% opgevoerd tot niet minder dan 650 pk! Pininfarina pakte het koetswerk aan en zorgde door het gebruik van kevlar, koolstofveze en glasvezel voor een daling van het gewicht tot amper 940 kg. Daardoor haalde de Ferrari 288 GTO Evoluzione een topsnelheid van bijna 370 km/u…

Historisch belangrijk

En meesterwerk van techniek en prestaties, maar racen deed de Ferrari 288 GTO Evoluzione nooit officieel. Toch is het model bijzonder belangrijk voor de geschiedenis van het merk. Veel van de technieken die gebruikt werden in deze Evoluzione zorgden ervoor dat de F40 is wat hij is. Het is bovendien de laatste racewagen van Ferrari waarbij Enzo zelf actief betrokken was.

Dit exemplaar, dat door RM Sotheby’s te koop aangeboden wordt, draagt het chassisnummer 79888 en werd in 1988 via Jacques Swaters van Ferrari Francorchamps geleverd aan de Belgische industrieel en gentleman racer Jean Blaton. Het is de vierde van de vijf bestaande exemplaren en één van de drie in privébezit, wat hem tot één van de zeldzaamste modellen maakt uit de geschiedenis van het merk. Hij kreeg net een onderhoud bij Michelotto, waarvoor het bedrijf... €133.000 factureerde. Een schatting van de waarde geeft RM Sotheby’s niet, maar de verkoopprijs wordt ongetwijfeld duizelingwekkend. Het model wordt tussen 19 en 21 oktober verkocht via biedingen onder gesloten enveloppe.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ferrari? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ferrari-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: RM Sotheby's.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km