Deze factoren bepalen je belasting op inverkeerstelling (BIV)

Iedereen die een nieuwe of tweedehandsauto koopt, betaalt ze: de belasting op inverkeerstelling of BIV. Maar hoe wordt de BIV eigenlijk berekend? En waar kan je op letten om die eenmalige belasting te beperken?

  • Bervoets Wim
  • 01 juni 2018
  • Kosten

De meest bepalende factor voor de belasting op inverkeerstelling is je woonplaats : in Vlaanderen wordt de BIV op een andere manier berekend dan in Brussel en Wallonië.

Vlaanderen

In het Vlaams Gewest hanteert de overheid twee systemen: een voor leasingvoertuigen en een voor niet-leasingvoertuigen. Voor leasingwagens kijkt de Vlaamse Overheid naar het aantal fiscale pk’s of het aantal kilowatt van de auto. Levert het vermogen in fiscale pk of in kW een verschillend bedrag op, dan rekent de overheid je het hoogste bedrag aan.

De BIV voor niet-leasingvoertuigen wordt vooral bepaald door allerlei milieukenmerken. Vlaanderen kijkt naar het soort brandstof (benzine, diesel, lpg, aardgas,…), de CO2-uitstoot, de euronorm en de eventuele aanwezigheid van een roetfilter. Daar komt nog een leeftijdscorrectie bij op basis van de eerste inschrijving. Online vind je een simulator die een goede indicatie geeft van het bedrag dat je moet betalen.

Brussel en Wallonië

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest gebruiken dezelfde berekening voor de BIV van leasingwagens als het Vlaams Gewest. Brussel en Wallonië passen het systeem van fiscale pk’s en kW ook toe voor de BIV-berekening van niet-leasingwagens. Beide gewesten houden ook rekening met de leeftijd van je auto. Wallonië heeft daarnaast nog een ecomalus voor auto’s die meer dan 145 g/km aan CO2 uitstoten. Een overzicht voor de tarieven in Brussel vind je via deze link, de tarieven van Wallonië (inclusief ecomalus) vind je op deze pagina.

Minder of niets betalen?

Niet-leasingrijders in Vlaanderen doen er dus goed aan om te kiezen voor de juiste brandstof (diesel wordt ook hier strenger behandeld), voor een kleinere, zuinigere of minder krachtige motorversie. In sommige gevallen betalen ze zelfs helemaal niets. Elektrische auto’s en auto’s op waterstof betalen geen BIV, tot eind 2020 geldt dat ook voor voertuigen op CNG en plug-inhybrides die minder dan 51 g/km aan CO2 uitstoten.

Brussel en Wallonië delen die kortingen niet uit, maar daar krijg je wel 298 euro korting op je BIV als je op lpg rijdt. Je betaalt dan wel een aanvullende verkeersbelasting. Wallonië geeft nog wel korting wanneer je auto minder dan 226 g/km aan CO2 uitstoot en je een kroostrijk gezin hebt.

Wie een beperking heeft, bij een scheiding de auto wil overschrijven naar een andere partner of zijn auto opnieuw wil inschrijven omdat hij bijvoorbeeld is overgeschakeld op een Europees model van nummerplaat, moet in sommige omstandigheden minder of niets betalen. Die omstandigheden hangen vaak af van gewest tot gewest. Let op: oldtimers moeten in elk gewest een forfaitaire BIV betalen. Ook wie een auto op naam van zijn kinderen laat zetten, ontsnapt niet aan de BIV.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Bigstock.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km