Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 20 september 2022
  • Veiligheid

Het merk met het blauwe ovaal staat erom bekend om een van de meest innoverende te zijn als het gaat om nieuwe technologie. Het laatste project is een systeem dat ongevallen tussen automobilisten en voetgangers of fietsers zoveel mogelijk moet beperken.

Hoe werkt het?

Ford, in samenwerking met Commsignia, T-Mobile en de Ohio State University, werkt aan een technologie die de bestuurder van een wagen kan waarschuwen voor een dreigende botsing met een voetganger of fietser. Het werkt via een speciale applicatie en het Bluetooth Low Energy-protocol (BLE) dat compatibel is met zowel iOS als Android.

De app, die je installeert op een smartphone met Bluetooth LE, moet op basis van de trajecten van de twee betrokken partijen bepalen of een potentieel ongeval tussen gebruikers van de app dreigt te gebeuren. Dat wil zeggen dat zowel de automobilist als de voetganger of fietser deze app moeten hebben op hun telefoon. Het voordeel voor de bestuurder, als die met een Ford rijdt, is dat het infotainmentsysteem aan boord al beschikt over BLE. Dat wil zeggen dat hij zijn smartphone niet per se aan moet hebben. Het voertuig zal automatisch elke persoon aan boord waarschuwen voor een dreigende botsing. Voor de voetganger en fietser is het de smartphone die deze melding geeft.

In afwachting dat deze technologie op de markt wordt gebracht, kunnen automobilisten met een recente wagen al vertrouwen op verschillende crashdetectoren op basis van sensoren en camera’s. Die zouden echter minder precies zijn dan het systeem dat nu wordt ontwikkeld door Ford, aangezien dat laatste rekening houdt met het precieze traject van elke betrokkene.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Ford.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km