Ford Ranger of Ranger Raptor: welke moet je kiezen?

De nieuwe Ford Ranger is ongetwijfeld weer een referentie in zijn segment. Maar moet je kiezen voor de gewone of de sportieve Raptor, die uniek is in zijn soort? Laten we beide versies vergelijken.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 08 september 2023
  • Aankoop

Gezien het succes van de vorige generatie Ranger Raptor, heeft Ford besloten om deze sportieve pick-up nieuw leven in te blazen met een tweede generatie. En nog beter nieuws: deze keer heeft het merk niet gewacht om de Raptor los te laten tegen het einde van de levensduur van de Ranger om het imago van de Amerikaanse pick-up te boosten. Integendeel, deze keer trapt de Raptor de nieuwe generatie Ranger af in Europa. Bovendien heeft Ford besloten om het model een gloednieuwe motor te geven, een grommende V6 EcoBoost van 292 pk, die specifiek is voor de Raptor-versie om zijn innerlijk nog beter te laten passen bij zijn uiterlijk. Kortom, het is dus verleidelijker dan ooit voor professionals op zoek naar een pick-up om een bestelbon te tekenen voor de Raptor-versie. Is het de moeite waard in vergelijking met de al overtuigende ‘gewone’ Ranger? Laten we beide modellen eens vergelijken in een ‘broederlijke’ confrontatie op 7 punten.

1. Look: Raptor in het voordeel

Laten we beginnen door onze twee interne rivalen te vergelijken op basis van hun look. Een aspect waar de Raptor onvermijdelijk in het voordeel is, ook al is het natuurlijk een subjectief criterium. Met zijn verbrede wielkasten, de uitgeschreven merknaam op zijn grille, zijn 17 inch-velgen met dikke BF Goodrich-offroadbanden en ook nog zijn specifieke kleuren (waaronder ‘Code Orange’) met suggestieve stickers: de Raptor maakt indruk. Hetzelfde geldt voor het interieur: de sportzetels en het specifieke stuurwiel geven de Raptor een aantrekkelijkere uitstraling dan de gewone Ranger.

2. Uitrusting: Raptor in het voordeel

Qua uitrusting liggen beide pick-ups dichter bij elkaar. De Raptor onderscheidt zich echter niet alleen door zijn specifieke onderdelen dankzij zijn sportieve positionering, zoals zijn hoogwaardige Fox-schokdempers, zijn magnesium schakellepels achter het stuur of zijn specifieke rijmodi, waaronder de ‘Baja’-modus speciaal voor sportief rijden op een onverhard terrein. Maar gezien zijn positionering bovenaan het gamma krijgt de Raptor ook een (nog) uitgebreidere standaarduitrusting dan de Ranger: matrix-LED-koplampen, een intelligente adaptive cruise control, 360°-camera’s, dodehoekmonitoring, enzovoort. Dat heeft natuurlijk ook een impact op zijn catalogusprijs, maar daar komen we later op terug.



3. Motor: gelijkspel

 Laten we eerst eens kijken naar het motorenaanbod van onze twee rivalen. Hoewel de Raptor initieel werd voorgesteld met zijn opwindende nieuwe 3.0 V6 EcoBoost-turbobenzine van 292 pk, een explosieve motor met een heerlijk geluid die hem natuurlijk ook nogal dorstig maakt, kan je hem nu ook bestellen met de 2.0 EcoBlue-viercilinder biturbodiesel van 205 pk uit de gewone Ranger. Een veel zuinigere motor... die echter krachtig genoeg blijkt, vooral dankzij zijn indrukwekkende koppel van 500 Nm, waarmee hij het zelfs iets beter doet dan de 491 Nm van de ‘dikke’ V6-turbobenzine. De 3.0 V6 diesel die bovenaan het gamma van de Ranger staat, is echter niet te bestellen op de Raptor. Kortom: in beide gevallen kan je kiezen voor een al overtuigende viercilinder turbodiesel of een V6 (benzine of diesel) als je meer wil. Laten we het dus een gelijkspel noemen qua motoren. In alle gevallen zijn de motorisaties uitgerust met een uitstekende 10-trapsautomaat en een uitgekiende vierwielaandrijving.

4. Wegligging: gelijkspel

Ook qua wegligging kunnen we zeggen dat onze twee rivalen op gelijke voet staan. Dat is misschien een verrassing, gezien de talloze verbeteringen die de Ford Performance-afdeling heeft toegepast op de Raptor om hem dynamischer te maken dan de klassieke Ranger. En hoewel de Raptor duidelijk een efficiëntere ophanging en een scherpere besturing heeft, worden deze verbeteringen gecompenseerd op het asfalt door de aanwezigheid van offroadbanden. Die bieden simpelweg niet dezelfde grip op de weg, zeker bij gladdere omstandigheden, dan de straatbanden die standaard op de Ranger gemonteerd worden. En je moet toegeven dat we in België vaker op de weg rijden dan ernaast... 

5. Offroadcapaciteiten: Raptor in het voordeel

Heb je toch de mogelijkheid om naast de gebaande paden te treden, dan neemt de Raptor een duidelijk voordeel. Zijn speficieke ophanging, zijn overbemeten verstevigingen (de voorste bodemplaat is bijna twee keer groter dan die van de Ranger en is vervaardigd uit 2,3 mm dik gehard staal) en zijn offroadbanden maken hem onklopbaar als je op avontuur gaat met het mes tussen de tanden. Van de ene bocht naar de andere glijden, of zelfs van de ene bobbel naar de andere springen aan boord van de Raptor is een waar genot voor liefhebbers. Een soort Focus RS voor in het veld, hij is niet te stoppen!



6. Praktische aspecten: Ranger in het voordeel

Het sportieve karakter van de Raptor speelt echter in zijn nadeel als je zijn praktische aspecten vergelijkt met de gewone Ranger. Ten eerste omdat zijn specifieke Watt-achteras vooral ontworpen is om meer controle te bieden aan hoge snelheden op lastig terrein. Hij kan dus minder belasting aan dan de meer conventionele achteras van de Ranger. Het nuttig laadvermogen van de Raptor V6 EcoBoost (benzine) bedraagt dus ‘slechts’ 652 kg, tegenover 1.067 kg voor de Ranger V6 EcoBlue (diesel). De Raptor kan ook ‘maar’ 2.500 kg slepen, tegenover 3.500 kg voor de gewone Rangers. Handig om te weten.

En dan zijn er nog de kleine praktische details die de Ranger een voordeel geven voor alledaags gebruik, zoals de opstapjes die in de flanken van de achterbumper zitten ingewerkt. Daarmee klim je gemakkelijker in de laadbak van de Ranger dan in die van de Raptor. Kortom, als we het over praktisch nut hebben, is de Ranger duidelijk de winnaar.

7. Prijs: Ranger in het voordeel

En dat geldt ook voor de prijs. Met een identieke motor (de 2.0 EcoBlue van 205 pk) kost de Raptor 11.300 euro meer (exclusief btw) dan de Ranger Wildtrak. Dat betekent een catalogusprijs van 56.050 euro tegenover 44.750 euro excl. btw. Het verschil wordt nog groter als je rekening houdt met de promoties die Ford momenteel aanbiedt aan professionele klanten (- 6.500 euro excl. btw voor de Ranger en – 5.400 euro excl. btw voorde Raptor). Dat betekent dat je momenteel een Ranger kan kopen voor 38.250 euro excl. btw, tegenover 50.650 euro excl. btw voor de Raptor.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Ranger? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Ranger-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km