Impasse bij hervorming Waalse autofiscaliteit

Die zou duizenden euro’s kunnen kosten aan automobilisten

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 13 juni 2022
  • Wetgeving
  • 3.688 weergaven

"Er zijn teveel auto’s en we gebruiken ze teveel,” dat waren de woorden van Waals mobiliteitsminister Philippe Henry (Ecolo) bij de RTBF op 9 juni. Het minste wat je kan zeggen is dat de toon daarmee gezet is! Maar ondertussen is er binnen de Waalse regering zoveel onenigheid over de hervorming van de fiscaliteit, vooral tussen de liberalen en de groenen, dat het dossier stilligt. De hervorming, die zijn intrede zou doen op 1 januari 2023, wordt dus uitgesteld tot juli 2023.  

Dit weten we al

De nieuwe Waalse autofiscaliteit zal lichte voertuigen en voertuigen met een lage CO2-uitstoot bevoordelen. Bezitters van kleine auto's zullen daardoor waarschijnlijk enkele tientallen euro's goedkoper af zijn. Anderzijds zouden bezitters van middelgrote en grotere auto's hun taksen met enkele duizenden euro's kunnen zien stijgen!

Er zijn ook twijfels rond de fiscaliteit van elektrische voertuigen, die zwaarder zijn door hun batterijen, maar anderzijds ook minder vervuilend. Is er, aangezien het toekomstige belastingstelsel pluimgewichten zal bevoordelen ten opzichte van zwaardere auto's, geen gevaar dat eigenaars van elektrische auto's gestraft zullen worden? Op dit punt is de Groene Minister geruststellend: de nieuwe Waalse autobelasting "zal alleen betrekking hebben op nieuwe registraties", zegt Philippe Henry. Maar, voegt hij eraan toe, "uiteraard zullen we de voorkeur geven aan minder zware elektrische auto's, de lichtste elektrische voertuigen boven de grootste"... Nog veel hoofdbrekens dus!


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km