Infotainment, de achilleshiel van de auto-industrie

De betrouwbaarheid van heel wat modellen heeft te lijden onder de technologieën aan boord.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 21 februari 2023
  • Onderhoud

Enkele dagen geleden schreven we al over de jaarlijkse studie van J.D. Power over de meest betrouwbare automerken. En dat klassement werd zoals gewoonlijk gedomineerd door de Aziatische autobouwers.

Hoewel de J.D. Power enkel aan de andere kant van de Atlantische Oceaan onderzoek doet, en er op de lijst dus ook modellen voorkomen die niet verkrijgbaar zijn op de Europese markt, tekent er zich toch een wereldwijde trend af: technologische hoogstandjes aan boord van de nieuwste generatie, en dan vooral alles wat met infotainment te maken heeft, draagt bij aan de verslechtering van de algemene betrouwbaarheid.

Paradoxaal genoeg zijn het vooral de topmodellen, die dus ook in de hogere prijsklasse zitten, die het meest af te rekenen hebben met het fenomeen. Je krijgt er dus vooral mee te maken wanneer je investeert in een premiummodel, en je je verwacht aan spitstechnologie die nog niet noodzakelijk verkrijgbaar is in de meer populaire modellen. Alleen zijn die nieuwe technologieën niet altijd de meest betrouwbare, en zorgen ze er dus voor dat de luxemerken terugvallen in het klassement van J.D. Power, met uitzondering van Lexus.


Dit loopt het vaakst fout

Onder de meest voorkomende pannes vinden we de ingebouwde stemherkenning, Android en Apple connectiviteit, de Bluetooth-verbinding, het aanraakscherm of nog het navigatiesysteem. De eigenaars van Tesla-modellen hebben ook best wat problemen met de technologie voor autonoom rijden en de systemen die waarschuwen voor aanrijdingen.

Ook de updates van al dat modern geweld is vaak een bron van ergernis, vooral wanneer hetzelfde systeem zowel zorgt voor het infotainment als voor de klimaatregeling of nog de binnenverlichting.




Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Tesla / J.D. Power.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dit is waarom de prijs van elektrische auto's zal dalen

Dit is waarom de prijs van elektrische auto's zal dalen

Er zijn drie redenen waarom elektrische wagens op middellange termijn goedkoper zullen worden.

Te koop: een sublieme Ford GT40 gerestaureerd door... Ruf

Te koop: een sublieme Ford GT40 gerestaureerd door... Ruf

De bolide heeft nog maar 21.632 km op de teller!

Mercedes E-Klasse Break of All-Terrain: welke moet je kiezen?

Mercedes E-Klasse Break of All-Terrain: welke moet je kiezen?

Net als bij de vorige generatie krijgt de E-Klasse break opnieuw een avontuurlijke All-Terrain-versie. Welke voordelen brengt die met zich mee?

Dit is de Belgische prijs van de Peugeot (e-)3008 (2024)

Dit is de Belgische prijs van de Peugeot (e-)3008 (2024)

Voor een hybride Peugeot 3008 moet je minstens 38.370 euro rekenen, terwijl de goedkoopste elektrische versie een vanafprijs heeft van 49.500 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km