Keuzestress: zoveel kost de perfecte Kia Stonic

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Kia’s compacte crossover: de Stonic.

  • Bervoets Wim
  • 22 september 2018

Koetswerk

De Stonic is een B-segmenter, en in feite dus een “Rio op hoge poten”. Tegelijk is hij meer dan dat: zijn koetswerk ziet er niet alleen iets anders uit – en een contrasterende dakkleur geeft hem daarbij eventueel wat meer cachet – hij is met zijn 4,14 meter ook nipt langer dan de 4,07 meter lange Rio.

Ondanks een vergelijkbare lengte met concurrenten als de Renault Captur, Peugeot 2008 en Citroën C3 Aircross, moet hij zijn Franse concurrenten laten voorgaan als het op kofferruimte aankomt: 352 liter (325 liter in de Rio trouwens) met de achterbank rechtop, 1.155 liter met de achterbank neer. De moduleerbare achterbank levert een vlakke laadvloer op, maar de achterbank is niet verschuifbaar of de rugleuning niet verstelbaar.

Motor

Het motoraanbod van de Stonic bestaat uit drie benzinemotoren en één dieselmotor. Twee van de drie benzinemotoren zijn atmosferisch, namelijk de 1.2 (84 pk) en 1.4 MPI (100 pk). Daarnaast is er nog een driecilinder turbobenzine: de 1.0 T-GDi (120 pk). De dieselmotor? Dat is de 1.6 CRDi van 115 pk.

Kia verwacht het meest van de 1.0 T-GDi en dat is ook de versie die we aanbevelen: de atmosferische benzinemotoren missen de soepelheid en de pit van de turbobenzine. De 1.0 T-GDi is soepel en gewillig, en goed gedempt. Zijn gemiddeld verbruik ligt in de praktijk wel hoger dan wat de constructeur in de brochures opgeeft. Maar dat is een oud zeer bij dit soort kleine turbogevoede benzinemotoren.

Versnellingsbak

Afhankelijk van de motorversie is de Stonic handgeschakeld of ook beschikbaar met een automaat. De atmosferische 1.2 heeft een manuele vijfbak, de 1.4 is beschikbaar met manuele zesbak of zestrapsautomaat (€ 1.200 extra). De 1.0 T-GDi heeft eveneens een manuele zesbak of een DCT-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten (€ 1.500 extra). De diesel schakelt alleen met een manuele zesbak.

De DCT7-versnellingsbak verhoogt het gebruiksgemak en het rijcomfort van de Stonic in file- en stadsverkeer, maar de handgeschakelde versie lijkt ons de betere keuze: hij legt door zijn lange spreiding gelijkaardige verbruikscijfers voor en kost je minder onder de streep.

Uitrusting

Kia koos drie uitrustingsniveaus voor de Stonic. De optielijst is beperkt tot metaalkleur (€ 450), een contrasterende dakkleur (€ 800 tot € 1.200, afhankelijk van de koetswerkkleur) en een schuifdak (€ 500), dus naar goede Koreaanse gewoonte moet je een uitrustingsniveau hoger klimmen als je bepaalde comfort- of veiligheidsitems wilt. In de meeste gevallen moet je dan ook je motorkeuze aanpassen.

De basisuitvoering heet Easy en is alleen combineerbaar met de 1.2 MPI. Je betaalt dan € 17.940, maar krijgt al wel meteen manuele airco, Bluetooth, parkeersensoren achteraan en een achteruitrijcamera, en automatische koplampen.

De atmosferische 1.4 en de 1.6 CRDi zijn de motoropties in het uitrustingsniveau Fusion (respectievelijk vanaf € 20.640 en € 23.040). Dat voegt aan de standaarduitrusting automatische airco toe, net als navigatie, een regensensor, een snelheidsregelaar enzovoort.

Sense is de topuitvoering en de enige mogelijkheid voor de 1.0 T-GDi (vanaf € 23.290). Ook de 1.6 CRDi-dieselmotor (€ 24.640) is dan nog beschikbaar. Veiligheidsitems als een automatische noodrem, rijstrookhulp, automatische grootlichten, een vermoeidheidswaarschuwing en dodehoekwaarschuwing zijn dan standaard, net als zetel- en stuurverwarming.

Voor de basisuitvoering Easy voorziet Kia nog een navigatiepakket met navigatie, digitale radio en Apple CarPlay (€ 600) en een pakket met veiligheidssnufjes (€ 800). Dat laatste is ook beschikbaar voor de Fusion-uitvoering, maar voegt zetel- en stuurverwarming toe en kost dan € 1.000.

Onze keuze

Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 Sense 6M, met metaalkleur: € 23.740

Tweedehands? Bekijk ook onze Kia Stonic-zoekertjes

Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Zoveel kost de Renault Captur 2024

Zoveel kost de Renault Captur 2024

De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km