SUV's met uitsterven bedreigd in Brussel?

De Brusselse regering wil de impact en overlast van SUV's inperken.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 14 juli 2023
  • Wetgeving

De SUV vertegenwoordigt tegenwoordig meer dan de helft van de nieuwe inschrijvingen in ons land, en is daarmee populairder dan ooit. Ze hebben zowel de steden als het platteland overspoeld, wat niet naar ieders wens is. In Brussel, waar Groen in de gewestelijke regering zit, wilt de overheid een rem zetten op deze rage, terwijl de ruimte voor auto's op straat ook steeds meer wordt ingeperkt. Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) heeft aangekondigd dat het Brussels Gewest een onderzoek laat uitvoeren om na te gaan wat de meest efficiënte maatregelen zijn om de overlast van SUV's in te perken.

De studie in kwestie zal niet alleen nagaan hoeveel SUV's er in de hoofdstad rondrijden, maar ook welke maatregelen overwogen kunnen worden om ze minder populair te maken of ze zelfs te verbieden. En daarvoor worden er verschillende scenario's overwogen, zoals het verhogen van de parkeertarieven of zelfs gewoon een verbod.

Een stap die aansluit bij wat er momenteel in Parijs gaande is, waar burgemeester Anne Hidalgo heeft aangekondigd dat SUV-eigenaars meer zullen moeten betalen om hun wagen te parkeren in de Franse hoofdstad vanaf volgend jaar. Er wordt een nieuwe parkeerbelasting ingevoerd op basis van het gewicht en de grootte van de wagen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: BMW AG.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km