Vierseizoensbanden zijn populairder dan ooit

Maar zijn ze ook het wondermiddel voor ons klimaat?

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 03 november 2023
  • Veiligheid

Er speelt zich een kleine revolutie af binnen de bandenmarkt in België. In oktober vertegenwoordigden vierseizoensbanden namelijk meer dan 40% van de verkoop bij Auto 5, tegenover slechts 15% voor winterbanden en 45% voor zomerbanden... en dat middenin de herfst! Dat blijkt uit een reportage van onze conculega's van SudInfo. Het is dus duidelijk dat vierseizoensbanden populairder zijn dan ooit. Ter vergelijking: in 2015 vertegenwoordige dit type band nog maar 2% van de markt in België. De belangrijkste reden hiervoor is dat het aanbod aan vierseizoensbanden vandaag een stuk groter is, en dat hun prestaties ook aanzienlijk zijn verbeterd de afgelopen jaren. Bovendien zijn veel Belgen gecharmeerd door het idee om niet meer elke 6 maanden van banden te moeten wisselen.

Vierseizoensbanden, de juiste keuze?

Maar de vraag blijft: zijn vierseizoensbanden een volwaardig alternatief voor banden die specifiek voor de winter zijn ontwikkeld? Het antwoord is ja, op voorwaarde dat ze voorzien zijn van het 'Three Peak Mountain Snow Flake'-logo (3PMSF) en dat je je vooral verplaatst binnen een gebied waar het maar zelden vriest of sneeuwt, zoals in het grootste deel van ons land. Trek je regelmatig naar de bergen of woon je in een hoog gebied, dan is het echter beter om te investeren in een set winterbanden.

Die bieden een betere grip bij lage temperaturen dankzij een specifiek rubbermengsel. Daarmee wordt ook de remafstand verkleind op besneeuwde of beijzelde wegen. In België zijn winterbanden niet verplicht, maar ze worden wel aanbevolen zodra de temperatuur onder de 7 graden zakt. Maar het moge duidelijk zijn dat, bij gebrek aan winterbanden, het nog steeds beter is om tijdens de winter voor vierseizoensbanden te kiezen dan om verder te rijden op zomerbanden!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Pirelli.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km