Vierseizoensbanden zijn populairder dan ooit

Maar zijn ze ook het wondermiddel voor ons klimaat?

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 03 november 2023
  • Veiligheid

Er speelt zich een kleine revolutie af binnen de bandenmarkt in België. In oktober vertegenwoordigden vierseizoensbanden namelijk meer dan 40% van de verkoop bij Auto 5, tegenover slechts 15% voor winterbanden en 45% voor zomerbanden... en dat middenin de herfst! Dat blijkt uit een reportage van onze conculega's van SudInfo. Het is dus duidelijk dat vierseizoensbanden populairder zijn dan ooit. Ter vergelijking: in 2015 vertegenwoordige dit type band nog maar 2% van de markt in België. De belangrijkste reden hiervoor is dat het aanbod aan vierseizoensbanden vandaag een stuk groter is, en dat hun prestaties ook aanzienlijk zijn verbeterd de afgelopen jaren. Bovendien zijn veel Belgen gecharmeerd door het idee om niet meer elke 6 maanden van banden te moeten wisselen.

Vierseizoensbanden, de juiste keuze?

Maar de vraag blijft: zijn vierseizoensbanden een volwaardig alternatief voor banden die specifiek voor de winter zijn ontwikkeld? Het antwoord is ja, op voorwaarde dat ze voorzien zijn van het 'Three Peak Mountain Snow Flake'-logo (3PMSF) en dat je je vooral verplaatst binnen een gebied waar het maar zelden vriest of sneeuwt, zoals in het grootste deel van ons land. Trek je regelmatig naar de bergen of woon je in een hoog gebied, dan is het echter beter om te investeren in een set winterbanden.

Die bieden een betere grip bij lage temperaturen dankzij een specifiek rubbermengsel. Daarmee wordt ook de remafstand verkleind op besneeuwde of beijzelde wegen. In België zijn winterbanden niet verplicht, maar ze worden wel aanbevolen zodra de temperatuur onder de 7 graden zakt. Maar het moge duidelijk zijn dat, bij gebrek aan winterbanden, het nog steeds beter is om tijdens de winter voor vierseizoensbanden te kiezen dan om verder te rijden op zomerbanden!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Pirelli.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een sublieme Ford GT40 gerestaureerd door... Ruf

Te koop: een sublieme Ford GT40 gerestaureerd door... Ruf

De bolide heeft nog maar 21.632 km op de teller!

Welke Ford Kuga moet je kiezen?

Welke Ford Kuga moet je kiezen?

Ford biedt zijn gezins-SUV Kuga aan in heel wat interessante uitvoeringen. Kan je niet kiezen? Laten we dan samen eens het aanbod overlopen.

Dit is de Belgische prijs van de Peugeot (e-)3008 (2024)

Dit is de Belgische prijs van de Peugeot (e-)3008 (2024)

Voor een hybride Peugeot 3008 moet je minstens 38.370 euro rekenen, terwijl de goedkoopste elektrische versie een vanafprijs heeft van 49.500 euro.

5 cadeautips voor liefhebbers van autogeschiedenis

5 cadeautips voor liefhebbers van autogeschiedenis

Dit zijn vijf must-have boeken die zeker in de smaak zullen vallen bij elke autoliefhebber!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km