Zo vermijd je de Mont-Blanctunnel

Heel wat automobilisten hebben er veel voor over om de Mont-Blanctunnel te kunnen vermijden. Hij is duur, lang en vaak verzadigd, maar het blijft wel een van de snelste manieren om naar Italië te reizen.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 06 januari 2020
  • Buitenland

Voor veel automobilisten is de Mont-Blanctunnel een vreselijk obstakel. Met zijn enkele buis van 12 kilometer lang is hij een van de langste wegentunnels ter wereld. Omdat het verkeer er in twee richtingen rijdt zonder fysieke middenberm vinden veel bestuurders hem eng. Bovendien wordt hij veel gebruikt waardoor er vaak files staan en kost een doorrit liefst 46,5 euro, nadat je al 50 euro aan péage hebt betaald als je er vanuit België of Luxemburg naartoe rijdt. De rit door de tunnel is dus duur en vervelend.

Het alternatief heet Bernard

Eind 2017 hebben Zwitserland en Italië na maandenlange werken de Grand-Saint-Bernardtunnel heropend, die het Zwitserse Bourg-Saint-Pierre en Valais in Saint-Rhémy-en-Bosses verbindt met de Italiaanse Aostevallei. Deze tunnel werd ingewijd in 1964 en was de eerste Trans-Alpijnse wegverbinding die het hele jaar door open was. In 1965 volgde al de opening van de Mont-Blanctunnel.

De Grand-Saint-Bernardtunnel is 5,8 kilometer lang. Je bent er dus in 5 minuutjes door en het is er veel minder druk dan in zijn Frans-Italiaanse concurrent. Door zijn minder grote lengte is hij ook minder duur: 26,90 euro voor een enkele rit (een retourkaartje kost 43,10 euro). Door bovendien via Zwitserland te gaan in plaats van via Frankrijk bespaar je flink wat geld omdat een Zwitsers snelwegvignet (37 euro) een heel jaar lang geldig is.

Als je vanuit België door Luxemburg gaat, rij je tot Nancy (waarbij je nergens péage betaalt). Daar sla je af richting Saint-Dié-des-Vosges en vervolgens naar Freiburg-im-Breisgau in Duitsland. Van daar gaat het richting Basel en rij je Zwitersland door tot Bourg-Saint-Pierre. Je wint er tijd en geld mee terwijl je bovendien niet de stress van een eindeloos lange tunnel moet doormaken. Deze tip geldt uiteraard ook voor wie uit Italië terugkeert.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km