Wat moet je kiezen als je een budget hebt van ongeveer 35.000 euro en op zoek bent naar een elektrische auto? Kies je dan voor de praktische Ford Puma Gen-E of eerder voor de neo-retrocharme van de Renault 5 E-Tech electric? Geen zorgen, we hebben ze allebei bij de hand om je te helpen kiezen!
Onweerstaanbaar charmante Renault 5 E-Tech electric
Ondanks zijn opvallende lakkleur Digital Aqua Blue, ziet de Ford Puma Gen-E er veel conventioneler uit dan de Renault 5 E-Tech electric. De Franse elektrische stadswagen springt niet enkel meer in het oog, maar ziet er ook charmanter uit. Ondanks zijn kleinere formaat wordt er dus meer naar de R5 omgekeken dan naar de Amerikaanse elektrische SUV. Beide modellen spelen zelfs niet eens in dezelfde klasse! De Puma is namelijk 4,214 m lang, 1,93 m breed en 1,555 m hoog, terwijl de Renault 5 E-Tech amper 3,922 m lang, 1,77 m breed en 1,498 m hoog is. Een verschil in lengte van bijna 30 cm!



Ford Puma Gen-E is de koning van de schermen
In het interieur van deze twee concurrenten vinden we echter kunststoffen en een assemblage van vergelijkbare kwaliteit. De Franse hatchback onderscheidt zich opnieuw door een meer neo-retrolook, maar ook met de aanwezigheid van fysieke knoppen voor de airco. De Puma Gen-E heeft dan weer (veel) grotere schermen. De R5 E-Tech houdt het namelijk bij een digitaal instrumentarium en een centraal aanraakscherm van 10 inch per stuk, terwijl die van de Amerikaan respectievelijk 12,8 en 12 inch groot zijn! En ze zijn niet enkel groter, maar ook van een betere kwaliteit en iets gemakkelijker in gebruik. In beide modellen kan je echter draadloos verbinding maken met Apple CarPlay en Android Auto.


De Puma Gen-E is niet enkel groter, maar ook ruimer
De Ford Puma Gen-E maakt van zijn extra centimeters aan de buitenkant gebruik om ook een veel ruimer interieur te bieden. Er is niet enkel meer plaats op de achterbank, maar ook een kleine frunk voor de laadkabels én een Gigabox onder de bodem van de koffer achteraan. Dat geeft je een laadvolume van 574 liter als 5-zitter, tot 1.283 liter met de achterbank neergeklapt! De Renault 5 E-Tech blijft daarentegen beperkt tot een kofferruimte van 250 tot 959 liter, zonder frunk.




312 of 412 km autonomie voor de Renault 5 E-Tech…
De Franse elektrische hatchback biedt de keuze tussen drie verschillende motorisaties, met vermogens van 70 kW (98 pk) en 215 Nm tot 110 kW (150 pk) en 245 Nm. Op vlak van WLTP-autonomie haalt de Renault 5 E-Tech electric een maximum van 312 tot 412 km, afhankelijk van de batterijgrootte. En ook de laadsnelheid hangt af van de batterij, met 80 of 100 kW, waarmee je van 20 tot 80% moet kunnen bijladen in minstens 30 minuten.

… tegenover maximum 376 km voor de Ford Puma Gen-E
Bij de kleine Amerikaanse SUV liggen de zaken veel eenvoudiger, want er is maar één motorversie van de Ford Puma Gen-E. Die koppelt een motor van 123,5 kW (168 pk) en 290 Nm op de voorwielen aan een batterij van 43 kWh netto. Dat geeft de Ford Puma Gen-E een maximale WLTP-autonomie van 376 km. Is de batterij leeg, dan kan de Puma Gen-E tot 100 kW aanvaarden om van 10 tot 80% laadniveau te gaan in slechts 23 minuten.

Maar hoeveel haal je in de praktijk?
Hoewel de maximale WLTP-autonomie van de Ford iets kleiner is op papier, is er in de praktijk amper verschil te merken tussen beide modellen. Na een identiek traject van iets meer dan 170 km, haalden we namelijk een gemiddeld verbruik van 14 kWh/100 km in de Puma Gen-E. Aan boord van de Renault 5 E-Tech, met de krachtigere motor en grotere batterij, gaf de boordcomputer een gemiddelde aan van 15,2 kWh/100 km. In beide gevallen hadden we daarmee 65% van de batterij verbruikt. Met andere woorden: de Ford Puma Gen-E en Renault 5 E-Tech electric rijden ongeveer even ver op een volle batterij. Maar de Amerikaan zal iets sneller weer kunnen vertrekken, dankzij zijn kortere laadtijd.

Twee elektrische wagens die rijden als een duurder model!
Ook onderweg zijn de verschillen tussen de Amerikaanse SUV en de Franse stadswagen miniem, en dat is goed nieuws! Beide modellen rijden namelijk even goed als een auto van een hoger segment. De R5 E-Tech onderscheidt zich met een solide gevoel en een iets stevigere ophanging, terwijl ook de geluidsisolatie iets beter is. De Puma Gen-E is dan weer iets dynamischer, vooral dankzij zijn meer speelse achteras bij het afremmen. Ook als we van de ene naar de andere overstappen, kunnen we geen duidelijke voorkeur geven. Merk wel op dat enkel de Ford een echte éénpedaalmodus heeft. De Française heeft wel een uitstekende regeneratieve remwerking, maar je moet steeds op het rempedaal duwen om volledig tot stilstand te komen.

Wat zijn de prijzen van de Ford Puma Gen-E en Renault 5 E-Tech in 2025 in België?
De prijzen van de Renault 5 E-Tech electric beginnen vanaf ‘slechts’ 24.900 euro, maar voor die prijs krijg je de minst krachtige motor van 95 pk en een batterij van 40 kWh, die hem een maximale WLTP-autonomie geeft van slechts 312 km. Maar je moet het dan vooral zonder snellaadfunctie doen! Onze Techno Comfort Range-versie had een batterij van 52 kWh en de krachtigste motor van 150 pk, waarvoor je toch minstens 32.900 euro betaalt. De Ford Puma Gen-E is leverbaar vanaf 35.490 euro in België, exclusief kortingen. Dat maakt hem dus 2.590 euro duurder dan een equivalente R5 E-Tech.

Conclusie
De Ford Puma Gen-E is iets duurder, maar hij heeft ook veel meer te bieden dan de Renault 5 E-Tech electric. Op één detail na… Hij is ruimer, meer hightech, praktischer en zuiniger, maar hij wekt niet dezelfde emoties op als de Franse hatchback. Met een budget van ongeveer 35.000 euro zal de rationele koper dus eerder kiezen voor de Puma Gen-E, en dat zou een hele goede keuze zijn. Maar als je eerder naar je hart luistert, dan zal de Renault 5 E-Tech electric ongetwijfeld het jouwe veroveren. En dat is helemaal prima!