3 Porsches waar je waarschijnlijk nog nooit van had gehoord

Porsche heeft lang voor monocultuur gekozen, eerst met de 356 en daarna met de 911. Pas laat is het gamma beginnen diversifiëren, met coupés met de motor voorin en later met de Boxster, de Cayenne, de Panamera en dergelijke meer. Toch lijkt het collectieve bewustzijn een aantal modellen te zijn vergeten.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 augustus 2020
  • Divers

1. 356/B Carrera GTL ABARTH

3 Porsches waar je waarschijnlijk nog nooit van had gehoord

Ja, ooit hebben Porsche en Abarth samengewerkt aan een auto. En wat voor een auto… Vandaag is dit zonder twijfel een van de meest gegeerde Porsches. De motor is met een paar aanpassingen bij de 356 geleend, maar het koetswerk is Italiaans. Deze modellen waren meer gestroomlijnd en lichter dan de ‘klassieke’ 356 en waren te duchten rivalen in de autosport.

2. 914-8

3 Porsches waar je waarschijnlijk nog nooit van had gehoord

De 914 was lang het stiefkindje van de Porsche-gamma, door zijn ‘ordinaire’ afkomst (hij is samen met VW ontwikkeld) en zijn viercilinderboxer, die banaal klonk en amechtig was. Ja, voor liefhebbers van mooiere muziek en meer pit was er een zescilinderversie, maar ook die ontwikkelde slechts 110 pk. Ferdinand Piëch was zich bewust van het potentieel van zijn model en bedacht voor de autosport een variant met een… achtcilinderboxer. Die ontwikkelde liefst 350 pk. Helaas zijn daar slechts twee exemplaren van gemaakt, waarvan een voor Piëch zelf.

3. 924 Carrera GT

3 Porsches waar je waarschijnlijk nog nooit van had gehoord

Wie dacht dat enkel de 356 en de 911 recht hadden op de naam ‘Carrera’, vergist zich. In de jaren ’70 poogde Porsche zijn gamma te diversifiëren en vooral los te komen van de 911. Om zijn imago op te bouwen moest de 924 zich bewijzen, vooral dan in de autosport. Daarom werd de Carrera GT-versie onthuld, die bestemd was voor de homologatie van een raceversie. Er zijn 400 exemplaren van gebouwd, elk met een 2.0-turboviercilinder van 210 pk.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km