Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Met de Giulia en de Stelvio en de nakende kleine SUV Tonale lijkt Alfa Romeo weer goed op weg naar succes. Toch is het goed mogelijk dat heel wat modellen uit het verleden van dit mythische merk je volledig onbekend zijn. Wat dacht je van deze 5?
Alfa Romeo 33 Stradale (1967 – 1969)
De 33 Stradale was rechtstreeks afgeleid van een racewagen en is slechts 18 keer gebouwd. Elk exemplaar was peperduur: twee keer de prijs van een Jaguar. De wulpse wagen is al vaak de mooiste auto ter wereld genoemd. Hij werd aangedreven door een 2.0-V8 die zijn 230 pk bulderend produceerde bij 8.800 o/m.
Alfa Romeo 2300 (1974 - 1986)
Ondanks zijn uitzonderlijk lange carrière van 12 jaar zijn van deze Alfa slechts 30.000 exemplaren verkocht. Hij was bedoeld voor de Braziliaanse markt en stond op het onderstel van de Alfetta, maar kreeg wel een dikke 40 centimeter extra lengte cadeau. Zijn 2,3-litermotor ontwikkelde afhankelijk van de versie 140 of 150 pk.
Alfa Romeo Dauphine (1959 - 1966)
Neen, je droomt niet. Renault is de geestelijke vader van de Dauphine, maar Alfa Romeo heeft de kleine stadswagen onder licentie gebouwd in zijn fabriek van Portello in Zuid-Italië, vlakbij Napels. Hij was technisch identiek aan de Fransman en moest het marktaandeel van Alfa Romeo vergroten, vooral dan in het segment van de massamodellen.
Alfa Romeo Arna (1983 – 1987)
Op papier kan een samenwerking tussen Italianen en Japanners alleen maar goed nieuws zijn, door de combinatie van Zuiderse flair en Japanse ernst. Alleen kreeg dit model het saaie koetswerk van de Nissan Pulsar maar de motoren van de Alfasud. Dat waren boxerviercilinders van 62 tot 93 pk. Na nauwelijks 50.000 exemplaren staakte Fiat, de eigenaar van Alfa Romeo, de productie.
Alfa Romeo Alfa 6 (1979 – 1986)
De Alfa 6 was ontwikkeld aan het begin van de jaren 1970 maar kwam op de markt na de eerste oliecrisis in 1979, waardoor hij al voorbijgestreefd was bij zijn lancering. De Duitse concurrentie was genadeloos, en ondanks zijn heerlijke 2.5-V6 was hij niet opgewassen tegen hun krachtiger en beter uitgeruste modellen. En dan was er nog het schrikbarend hoge verbruik van de zes carburatoren van zijn zescilinder.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...