5 dingen die je niet wist over de e-tron, Audi’s elektrische SUV

Audi geeft langzaam meer technische details vrij over zijn elektrische SUV, de e-tron. Wij zetten vijf weetjes op een rij.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 mei 2018
  • Elektrisch

1. De e-tron is stevig gestroomlijnd

De elektrische Audi-SUV bracht al meer dan 1.000 uur door in de windtunnel. Resultaat: een Cx-waarde van amper 0,28. Bijzonder weinig voor een SUV van die omvang: de Audi Q5 had al een recordwaarde voor zijn segment van 0,3.

2. De aerodynamische ingrepen zorgden voor 35 kilometer rijbereik

Audi paste nog meer zichtbare en onzichtbare kneepjes toe op de e-tron. In totaal doen die de Cx-waarde met 0,07 dalen. Dat resultaat werpt zijn vruchten af voor het rijbereik: dat neemt daardoor met 35 kilometer toe volgens de WLTP-cyclus.

3. De e-tron heeft een wereldpremière: virtuele achteruitkijkspiegels

Een van die zichtbare ingrepen om de aerodynamica te, welja, stroomlijnen, zijn virtuele achteruitkijkspiegels. Een wereldpremière. Ze zijn smaller dan klassieke spiegels en doen de breedte daardoor met 15 centimeter afnemen. Dankzij hun nieuwe vorm veroorzaken ze ook minder windgeluiden. Aan elke kant zit een virtuele camera, die een beeld opneemt voor de OLED-schermen in de overgang tussen instrumentenpaneel en portier.

4. Het radiatorrooster heeft twee gestuurde luikjes

Twee elektronisch gestuurde luikjes in het Singleframe-radiatorrooster controleren de inlaat van lucht. Meestal zijn ze gesloten, maar als de mechanische onderdelen koeling of de condensator van de klimaatregeling koeling nodig hebben, gaat het bovenste luikje open. Hebben de hydraulische remmen het stevig te verduren gekregen, dan zorgt het tweede luikje voor frisse lucht naar de voorste wielkasten.

5. De banden krijgen een specifiek opschrift

Audi laat niets aan het toeval over om het rijbereik van meer dan 400 kilometer volgens de WLTP-cyclus te vergroten. Naast specifieke 19-duimsvelgen zijn er ook banden met lage rolweerstand die geen opschrift in reliëf hebben, zoals op andere banden. Om dat reliëfopschrift de luchtgeleiding niet te laten verstoren, worden de letters in de flanken gegraveerd.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km