BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Eén nieuwe auto op drie in ons land is vandaag een SUV, liet automobielfederatie Febiac vorige week weten. Omdat we niet allemaal met onze SUV’s door de modder gaan ploeteren, moeten er andere redenen zijn waarom we massaal zwichten voor dit soort auto.
Een SUV staat vaak op hetzelfde platform als berlines, hatchbacks en breaks, maar profiteert van iets langere overhangen om met een ruimer interieur uit te kunnen pakken. Daardoor kunnen ze vaak een verschuifbare achterbank of regelbare rugleuning voor diezelfde achterbank aanbieden.
Maar het onderscheid in grootte valt vooral in de hoogte op: door hun toegenomen hoofdruimte bieden ze vaak plaats voor een derde zitrij. Sommige SUV’s zijn dus echte zevenzitters. Net als… de monovolumes vroeger.
Klanten van SUV’s zeggen vooral graag een hogere rijpositie te hebben, voor een beter overzicht op de weg. De gemiddelde autokoper wordt trouwens een dagje ouder, en haalt vaak aan dat hij makkelijker instapt in een SUV dan in een break, hatchback of berline. Ook voor wie zijn kinderen vastgespt op de achterbank, is de hogere zitpositie een belangrijk argument.
Omdat ze hoger zitten en een beter zicht op de weg hebben, voelen SUV-chauffeurs zich veiliger achter het stuur. Dat neemt niet weg dat breaks, hatchbacks en berlines aan dezelfde strenge veiligheidseisen moeten voldoen, en gelijkaardige scores laten optekenen in de Euro NCAP-tests. Voor zwakke weggebruikers is een aanrijding met een SUV dan weer minder goed nieuws, zo tonen diezelfde Euro NCAP-tests.
Door hun stoerdere aankleding oogt de SUV robuuster. De terreinwagenlooks kunnen heel wat kopers overtuigen: een auto kopen blijft immers ook een emotionele aankoop. Toch zijn de off-roadlooks van heel wat SUV’s louter visuele opsmuk, en hebben ze geen functioneel nut.
De simpele wet van vraag en aanbod: de vraag naar nieuwe SUV’s beperkt zich niet alleen tot de markt van nieuwe auto’s. Ook tweedehands-SUV’s zijn gegeerd, en hebben dus een hogere vraagprijs. Kiezen voor een SUV is dus kiezen voor een zekere restwaarde.
Op zoek naar een tweedehands-SUV? Bekijk zeker ook onze zoekertjes!
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...