Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Hebben hot hatches teveel vermogen voor de stad of vallen ze buiten je budget? Dan zijn er nog steeds kleine stads-GTI’s. Deze vijf modellen zijn bovendien uiterst betaalbaar!
1. Citroën C2 VTS (2005 - 2009): € 4.000
Deze opvolger van de Saxo koos voor een design dat aansloot bij de toenmalige C3. Hij kreeg een atmosferische 1.6 in het vooronder, die goed was voor 125 pk. Op die manier sprintte de C2 VTS naar 100 km/u in 8,3 seconden. Geen hyperactieve hot hatch dus, maar een atletische GTI volgens de Franse school.
Als je auto niet veel weegt, dan heb je geen grote motor nodig om grootse dingen te doen. Het is een wijsheid die al meegaat sinds Colin Chapman met Lotus begon, maar waar ook de Italianen niet vies van zijn. Het bewijs? Deze 100 pk sterke atmosferische 1.4, gekoppeld aan een manuele zesbak en een specifiek afgesteld onderstel. 0-100 km/u in 9,5 seconden is niet verrassend snel, maar wacht tot je hem een bochtige weg voorschotelt…
Opnieuw eentje volgens het Franse recept: de Renault Twingo RS, die een atmosferische 1.6 met 133 pk verpakte. Een manuele vijfversnellingsbak stuurde het vermogen naar de voorwielen, de sprint naar 100 km/u duurde 8,7 seconden. Optioneel was er een Cup-chassis, maar dat maakte dagelijkse ritten niet al te comfortabel. Op het einde van zijn carrière volgde er nog een speciale Red Bull F1-editie.
Dat ook de Japanners kleine, sportieve stadsauto’s kunnen bouwen, bewezen ze nog maar eens met deze Suzuki Swift Sport. Een atmosferische 1.6 die 125 pk produceerde, een sprint naar 100 km/u in 8,9 seconden en een hoogtoerig karakter zorgden voor een bochtenvreter die B-wegen als geen ander verorberde.
5. Toyota Yaris TS (2007 - 2009): € 5.000
Nog een bewijs voor het Japanse talent voor kleine sportievelingen? De Toyota Yaris TS, met zijn 133 pk sterke 1.8 de grootste cilinderinhoud uit dit lijstje. Met een sprint van 0 tot 100 km/u in 9,3 seconden net niet de traagste, maar opnieuw een sportieve stadsrakker die het beste van zichzelf niet van bij het begin al volledig prijsgeeft.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.