5 sportieve stadsauto’s voor minder dan € 10.000

Hebben hot hatches teveel vermogen voor de stad of vallen ze buiten je budget? Dan zijn er nog steeds kleine stads-GTI’s. Deze vijf modellen zijn bovendien uiterst betaalbaar!

  • Bervoets Wim
  • 26 februari 2018

1. Citroën C2 VTS (2005 - 2009): € 4.000

Deze opvolger van de Saxo koos voor een design dat aansloot bij de toenmalige C3. Hij kreeg een atmosferische 1.6 in het vooronder, die goed was voor 125 pk. Op die manier sprintte de C2 VTS naar 100 km/u in 8,3 seconden. Geen hyperactieve hot hatch dus, maar een atletische GTI volgens de Franse school.

2. Fiat Panda 100HP (2006 - 2011): € 6.000

Als je auto niet veel weegt, dan heb je geen grote motor nodig om grootse dingen te doen. Het is een wijsheid die al meegaat sinds Colin Chapman met Lotus begon, maar waar ook de Italianen niet vies van zijn. Het bewijs? Deze 100 pk sterke atmosferische 1.4, gekoppeld aan een manuele zesbak en een specifiek afgesteld onderstel. 0-100 km/u in 9,5 seconden is niet verrassend snel, maar wacht tot je hem een bochtige weg voorschotelt…

3. Renault Twingo RS (2008 - 2013): € 8.000

Opnieuw eentje volgens het Franse recept: de Renault Twingo RS, die een atmosferische 1.6 met 133 pk verpakte. Een manuele vijfversnellingsbak stuurde het vermogen naar de voorwielen, de sprint naar 100 km/u duurde 8,7 seconden. Optioneel was er een Cup-chassis, maar dat maakte dagelijkse ritten niet al te comfortabel. Op het einde van zijn carrière volgde er nog een speciale Red Bull F1-editie.

4. Suzuki Swift Sport (2006 - 2010): € 7.000

Dat ook de Japanners kleine, sportieve stadsauto’s kunnen bouwen, bewezen ze nog maar eens met deze Suzuki Swift Sport. Een atmosferische 1.6 die 125 pk produceerde, een sprint naar 100 km/u in 8,9 seconden en een hoogtoerig karakter zorgden voor een bochtenvreter die B-wegen als geen ander verorberde.

5. Toyota Yaris TS (2007 - 2009): € 5.000

Nog een bewijs voor het Japanse talent voor kleine sportievelingen? De Toyota Yaris TS, met zijn 133 pk sterke 1.8 de grootste cilinderinhoud uit dit lijstje. Met een sprint van 0 tot 100 km/u in 9,3 seconden net niet de traagste, maar opnieuw een sportieve stadsrakker die het beste van zichzelf niet van bij het begin al volledig prijsgeeft.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km