508 Peugeot Sport Engineered: plug-in hybride met forse spierballen

De sportieve afdeling van Peugeot wil de toekomstige geëlektrificeerde modellen van de Franse autobouwer dynamischer maken. Het begint aan die taak met een gespierde conceptcar op basis van de plug-in hybride 508.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 februari 2019

508 Peugeot Sport Engineered: plug-in hybride met forse spierballen

In Genève stelt het merk met het leeuwtje de conceptcar 508 Peugeot Sport Engineered voor. Dat is een sportieve afgeleide van de toekomstige plug-in hybride 508, die over een paar maand op de markt komt.

“Spectaculaire hernemingen”

Net zoals de verwachte Hybrid4 wordt het prototype aangedreven door drie motoren: een 1.6 PureTech met 200 pk en een elektromotor met 110 pk om de voorwielen aan te drijven, en een tweede elektromotor in de achteras. Die laatste is hier echter krachtiger, want hij gaat van 110 naar 200 pk. Peugeot belooft “spectaculaire hernemingen” dankzij een gecombineerd maximumkoppel van 500 Nm.

400 pk?

Hoewel Peugeot geen exact totaalvermogen wil verklappen, verduidelijkt het wel dat de conceptcar presteert zoals een model met een verbrandingsmotor van 400 pk. De cijfers die de Fransen onthullen, zijn in elk geval veelbelovend: 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden, kilometer vanuit stilstand in slechts 23,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.

508 Peugeot Sport Engineered: plug-in hybride met forse spierballen

Peugeot Sport

Uiteraard hebben de ingenieurs van Peugeot Sport meer gedaan dan enkel wat meer vermogen te proppen in de plug-in hybride aandrijflijn van deze conceptcar. De remmen zijn namelijk aangepast aan de prestaties, met vooraan geventileerde schijven van 380 millimeter op een aluminium bol en een andere afstelling voor het onderstel. Verder staat de conceptcar op 20 duim grote sportieve banden van Michelin.

Kryptonite

Uiterlijk trekt de conceptcar de aandacht met zijn grijze koetswerkkleur met hier en daar accenten in de contrastkleur “Kryptonite”, een tint die we trouwens ook in de stiknaden in het interieur zien terugkomen.

508 Peugeot Sport Engineered: plug-in hybride met forse spierballen
508 Peugeot Sport Engineered: plug-in hybride met forse spierballen

49 g CO2/km

Ondanks zijn sportieve prestaties blijft de CO2-uitstoot van het prototype beperkt tot 49 g/km op de nieuwe WLTP-cyclus. De 11,8 kWh grote batterij geeft hem dan weer een zuiver elektrisch rijbereik van 50 kilometer.

508 Peugeot Sport Engineered: plug-in hybride met forse spierballen

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km