Dit zijn de plug-inhybrides van Peugeot

De plug-inhybrides van Peugeot heten Hybrid en Hybrid4. Ze zijn tot 300 pk sterk en geraken elektrisch tot 50 kilometer ver. Vanaf volgende herfst ondergaan de 508 en 3008 hun hybridekuur.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 september 2018
  • Lancering

Het aftellen kan beginnen: over een jaar krijgen de Peugeot 508 en 508 SW (de break) een plug-inhybride aandrijflijn die Hybrid heet. De populaire SUV 3008 krijgt een Hybrid4-versie met vierwielaandrijving.

Hybrid

De aandrijflijn van de toekomstige plug-inhybrides draait om de 1.6 PureTech turbobenzine. In de Hybrid is die 180 pk sterk en wordt hij gekoppeld aan een elektromotor van 110 pk. Het vermogen gaat via een e-EAT8-achttrapsautomaat naar de voorwielen. Om de overgang tussen de elektrische en de verbrandingsmotor ongemerkt en optimaal te laten gebeuren, maakt de koppelomvormer plaats voor een natte meerschijvenkoppeling. Het gecumuleerde vermogen bedraagt 225 pk. De CO2-uitstoot ligt volgens Peugeot onder 49 g/km.

Hybrid4

In de Hybrid4 is de verbrandingsmotor 200 pk sterk. Naast de 110 pk sterke elektromotor op de vooras zit er nog eens een even sterke elektromotor op de achteras. Het gecumuleerde vermogen bedraagt 300 pk, en beide elektromotoren zorgen voor vierwielaandrijving, weliswaar zonder mechanische verbinding tussen de assen. Peugeot benadrukt dat de plaatsing van de tweede motor geen invloed heeft op de interieurruimte. Ook hier ligt de CO2-uitstoot onder 49 g/km.

Elektrisch rijbereik

Een 11,8 kWh sterke lithium-ionbatterij, in de Hybrid4 zelfs 13,2 kWh, zorgt voor de stroom. Dat levert voor de Hybrid4 een volledig elektrisch rijbereik op van 50 kilometer volgens de WLTP-cyclus (60 kilometer volgens de oude NEDC), en voor de Hybrid 40 WLTP-kilometers (50 volgens de NEDC). De topsnelheid is dan beperkt tot 135 km/u. Laden aan een klassiek stopcontact duurt 7 uur, via de optionele 6,6 kW-lader 1 uur 45.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km