Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De kleine SUV van Renault steekt in het nieuw. Dit zijn zeven kleine wetenswaardigheden over de Captur.
Het aantal Capturs van de eerste generatie dat sinds de lancering in 2013 van de band is gerold. De eerste Captur werd al snel een bestseller in zijn segment. Die positie hield hij vorig jaar zelfs nog vast, toen hij einde carrière was. Het illustreert het belang van het model voor Renault, en dus de verantwoordelijkheid die op de schouders van het nieuwe model rust.
De lengte van de nieuwe Captur, die dus fors is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger: 11 centimeter. Daarmee wordt de Renault-SUV een van de grootste modellen in zijn segment. Zijn Peugeot-rivaal, de nieuwe 2008, is met 4,30 meter nog langer. Dat belooft een stevige strijd te worden.
Als kleine moderne SUV verzorgt de nieuwe Captur zijn looks. Zijn aanbod aan koetswerkkleuren is uitgebreid, met levendige kleuren, die nog kunnen worden aangevuld met een contrasterende dakkleur. In totaal zijn er 11 koetswerkkleuren, 4 dakkleuren en 3 personalisatiepacks voor het koetswerk .Een totaal van 90 kleurcombinaties!
Constructeurs besteden veel aandacht aan de ‘lichtsignatuur’ van hun modellen. De Captur heeft vooraan 100 procent led-lichten vanaf de basisuitvoering. Ze nemen de C-vormige lichtsignatuur over van Renault. De achterlichten zijn fijner dan die van de vorige Captur.
De Captur stapt over naar het digitale tijdperk met zijn ‘Smart Cockpit’ met twee schermen: een achter het stuur in plaats van digitale schermen, en een ander in de vorm van een verticale tablet. Het digitale instrumentenpaneel is 7 tot 10 duim groot afhankelijk van de uitvoering. De versie van 10 duim toont ook de navigatiekaart. Het centrale tabletscherm is 9,3 duim groot, op dit moment het grootste in zijn segment.
Net als de Clio krijgt deze Captur nieuwe zetels vooraan. Die steunen beter dankzij een 15 millimeter langere zit en een meer omhullende vorm. En de bekleding van hun semi-soepele schelp maakt meer ruimte vrij voor de knieën van de passagiers achteraan (+ 17 millimeter). Renault heeft dus comfortabelere en dunnere stoelen ontworpen. Een lederen bekleding is eveneens mogelijk, onder meer op de chique afwerking Initiale Paris.
De Captur beschikt eveneens over heel wat rijhulp, met automatische noodremhulp die ook voetgangers en fietsers herkent, een dodehoekwaarschuwing, rijstrookhulp en verkeersbordherkenning. Er is ook semi-autonome rijhulp met actieve snelheidsregelaar, die automatisch afstand houdt ten opzichte van de auto voor hem en de rijstroken volgt als die goed zichtbaar zijn. De Captur kan ook parkeren zonder dat je zijn stuur aanraakt, maar is ook beschikbaar met camera’s vooraan en achteraan, en een 360-gradencamera.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...