Alle hens aan dek bij Ferrari om de bocht te nemen naar elektrisch

De Italiaanse autobouwer herziet zijn strategie van top tot teen.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 10 januari 2022
  • Elektrisch

Ferrari heeft zopas de herschikking van zijn directie bekendgemaakt. Het doel van de operatie: de innovatie versterken en de ontwikkeling van nieuwe producten die het merk koolstofneutraal moeten maken in 2030. 

“We willen grenzen verleggen op alle vlakken, door op een unieke manier de technologie te exploiteren,” verklaarde Benedetto Vigna, de CEO van het merk. De chip-expert nam het roer bij de groep in september in handen, en volgde daarbij John Elkann op die ad interim aan het hoofd stond sinds het ontslag van Louis Cemilleri in december 2020. Een van de missies van Vigna is om het merk te begeleiden in zijn bocht naar elektrisch rijden, waartoe Ferrari zich heeft geëngageerd. “We zullen onze eerste volledig elektrische auto hebben in 2025,” bevestigde hij in november, nadat het merk twee jaar geleden begon met de elektrificatie van zijn modellen. 

Herschikking bij de directie

Bij de eerste maatregelen die genomen werden door Benedetto Vigna, was ook een herschikking van de directie van Ferrari, die in december aangekondigd werd en leidde tot het vertrek van drie managers, waaronder CTO Michael Leiters. De afdelingen ‘productontwikkeling en research & dvelopment’, ‘digitalisering en data’ en technologie en infrastructuur’ zullen voortaan “rechtstreeks rapporteren aan de CEO”, liet Ferrari ook nog weten. 

Gianmaria Fulgenzi, die sinds 2002 bij Ferrari aan de slag was en daarvoor de leiding had over de toeleveringsketen van de race-afdeling, is benoemd tot manager productontwikkeling. Ernesto Lasalandra, die werd weggehaald werd bij STMicroelectronics, de Frans-Italiaanse fabrikant van elektronische componenten waar Benedetto Vigna ook werkte, is benoemd tot directeur research & development. Davide Abate tenslotte, die in 2012 bij de fabrikant begon, is benoemd tot hoofd technologie en infrastructuur.

Het merk blijft in bloedvorm

Ferrari, dat dit jaar zijn 75-jarig bestaan viert, noteerde recordbestellingen en een groei met dubbele cijfers in leveringen tijdens het derde kwartaal, waardoor het zijn prognose voor het volledige jaar verhoogde. Het prestigieuze merk met het steigerende paard leverde tussen juli en september wereldwijd in totaal 2.750 voertuigen, een stijging met 18,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2020 en 11,2% ten opzichte van 2019, vóór de coronacrisis.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Ferrari.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km