Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi wipt over Volkswagen

In het eerste semester van 2018 verkochten de merken Renault, Nissan en Mitsubishi bijna 5,54 miljoen auto’s over de hele wereld. Dat is meer dan de Volkswagen-groep, die zelf nochtans ook net een verkooprecord aankondigde.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 juli 2018

Na een optelsom van de verkoopcijfers van al de verschillende merken in zijn portefeuille kondigde de Volkswagen-groep trots aan een historisch record te hebben gevestigd door bijna 5,52 miljoen klanten te hebben verleid in het eerste semester van 2018. Maar de merken Renault-Nissan-Mitsubishi, die officieel geen “groep” maar een alliantie vormen, pakten vandaag uit met nog meer spectaculaire resultaten: in de eerste zes maand van dit jaar wist de Alliantie namelijk 5.538.530 nieuwe voertuigen te slijten.

1 auto op 9

In het eerste semester van 2018 kwam ongeveer één nieuw verkochte auto op negen in de wereld van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. “De recordcijfers van de Alliantie in het eerste halfjaar van 2018 bewijzen dat we goed op weg zijn om onze doelstellingen te halen die we hebben bepaald in het kader van ons plan Alliance 2022”, zo benadrukte Carlos Ghosn, algemeen directeur van Renault-Nissan-Mitsubishi bij de onthulling van deze cijfers. Ter herinnering: volgens dit strategische plan zou de groep tegen 2022 meer dan 14 miljoen voertuigen per jaar verkopen, wat een groei zou betekenen van dik 30 procent in vergelijking met de 10,6 miljoen verkopen die Renault-Nissan-Mitsubishi in 2017 wist te realiseren.

Groei bij alle merken

Dit recordresultaat wordt bovendien gedragen door een algemene groei bij al de merken uit de portefeuille van de Alliantie. De Groupe Renault wist 2,1 miljoen auto’s te verkopen in het eerste semester van 2018 en vestigde zo een nieuw record voor zijn merken Renault en Dacia. Nissan Motor Co. Ltd van zijn kant verleidde met de auto’s van zijn merken Nissan, Infiniti en Datsun 2,8 miljoen klanten. Mitsubishi Motors ten slotte verkocht wereldwijd 616.648 auto’s. 

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km