Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 25 november 2021
  • Lancering
  • 8.212 weergaven

De in 2017 gelanceerde A110 zit stilaan halverwege zijn carrière. Om zijn gamma coherenter te maken, maar ook om gelijke tred te houden met de concurrentie, heeft Alpine beslist om het aanbod uit te breiden. Het merk maakt van de gelegenheid gebruik om zijn enige model een aantal updates te geven. Zo zijn er voortaan 3 versies: de A110, de A110 GT en de A110 S.

Het origineel

Het standaardmodel in het A110-gamma krijgt een 1.8 turbo viercilinder met 252 pk en 320 Nm koppel. Dat is identiek aan de voorgaande versies, en het brengt de 1.100 lichte bolide in amper 4,5 seconden naar 100 km/u. Aan het koetswerk veranderde er niks en in het interieur vind je sportzetels die maar in 2 richtingen aan te passen zijn. Deze versie staat voor eenvoud en rijplezier in zijn puurste vorm. Hij kost je minimum € 59.700.

De luxueuze  

In het midden van het gamma vind je de GT-versie. Die krijgt het blok van de vroegere S, maar dan opgevoerd tot 300 pk en 340 Nm koppel. Hij haspelt de sprint van 0 naar 100 km/u af in amper 4,2 seconden. Zijn GT-badge dankt hij vooral aan zijn grotendeels in het leer beklede interieur. Hij is ook uitgerust met meer ‘comfortabele’ zesvoudig verstelbare zetels. Als dat geen luxe is! Daarvoor betaal je minstens € 69.650.

De radicale 

Eindelijk krijgen we ook een nieuwe extra sportieve versie, de S. Centraal achterin zit dezelfde motor met 300 pk en 340 Nm koppel als in de GT. De 0 naar 100-tijd is dan ook identiek: 4,2 seconden. Net zoals bij de vorige ‘radicale’ versie is vooral het onderstel meer gericht op het gebruik op circuit. Optioneel zijn er ook semislicks leverbaar en een aerodynamische kit in carbon, met een echte achterspoiler! Ook het interieur is sportief, met twee Sabelt kuipzetels die je kan uitrusten met een raceharnas. Reken op minimum 71.750 € voor een A110 S.

Een welverdiende update

Alle versies krijgen een nieuw multimediasysteem in de vorm van een 7 duim groot aanraakscherm. Dat komt rechtstreeks uit de rekken van Renault en omvat eindelijk ook Android Auto en Apple CarPlay. Het zal ook mogelijk zijn om ‘Over The Air’ updates te ontvangen en Alpine kondigt zelfs aan dat er ook Wifi zal zijn.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Een gekke creatie waarvan er wereldwijd maar één bestaat!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

De in 1962 geïntroduceerde Giulia is één van de meest herkenbare modellen uit de geschiedenis van het merk.

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

De Franse premium SUV krijgt een nieuwe kleedje en maakt van de gelegenheid gebruik om een derde plug-in hybride aandrijving aan te bieden met een vermogen van 360 pk!

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

De vraag naar de 718 Boxster en Cayman is zo hoog dat Porsche de productie zelf niet kan bijhouden.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km