Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 25 november 2021
  • Lancering
  • 2.135 weergaven

De in 2017 gelanceerde A110 zit stilaan halverwege zijn carrière. Om zijn gamma coherenter te maken, maar ook om gelijke tred te houden met de concurrentie, heeft Alpine beslist om het aanbod uit te breiden. Het merk maakt van de gelegenheid gebruik om zijn enige model een aantal updates te geven. Zo zijn er voortaan 3 versies: de A110, de A110 GT en de A110 S.

Het origineel

Het standaardmodel in het A110-gamma krijgt een 1.8 turbo viercilinder met 252 pk en 320 Nm koppel. Dat is identiek aan de voorgaande versies, en het brengt de 1.100 lichte bolide in amper 4,5 seconden naar 100 km/u. Aan het koetswerk veranderde er niks en in het interieur vind je sportzetels die maar in 2 richtingen aan te passen zijn. Deze versie staat voor eenvoud en rijplezier in zijn puurste vorm. Hij kost je minimum € 59.700.

De luxueuze  

In het midden van het gamma vind je de GT-versie. Die krijgt het blok van de vroegere S, maar dan opgevoerd tot 300 pk en 340 Nm koppel. Hij haspelt de sprint van 0 naar 100 km/u af in amper 4,2 seconden. Zijn GT-badge dankt hij vooral aan zijn grotendeels in het leer beklede interieur. Hij is ook uitgerust met meer ‘comfortabele’ zesvoudig verstelbare zetels. Als dat geen luxe is! Daarvoor betaal je minstens € 69.650.

De radicale 

Eindelijk krijgen we ook een nieuwe extra sportieve versie, de S. Centraal achterin zit dezelfde motor met 300 pk en 340 Nm koppel als in de GT. De 0 naar 100-tijd is dan ook identiek: 4,2 seconden. Net zoals bij de vorige ‘radicale’ versie is vooral het onderstel meer gericht op het gebruik op circuit. Optioneel zijn er ook semislicks leverbaar en een aerodynamische kit in carbon, met een echte achterspoiler! Ook het interieur is sportief, met twee Sabelt kuipzetels die je kan uitrusten met een raceharnas. Reken op minimum 71.750 € voor een A110 S.

Een welverdiende update

Alle versies krijgen een nieuw multimediasysteem in de vorm van een 7 duim groot aanraakscherm. Dat komt rechtstreeks uit de rekken van Renault en omvat eindelijk ook Android Auto en Apple CarPlay. Het zal ook mogelijk zijn om ‘Over The Air’ updates te ontvangen en Alpine kondigt zelfs aan dat er ook Wifi zal zijn.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Aanbevolen tests voor jou

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Andere

€ 13.998
2021

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Benzine, Manueel

€ 14.498
2021

Benzine, Manueel

€ 18.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 62.950
3.790 km

Diesel, Automaat

€ 39.950
12.388 km

Diesel, Manueel

€ 9.800
2013
124.300 km

Andere, Manueel

€ 533.800
1973
1.466 km