BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De “gewone” Aston Martin V12 Vantage begon zijn carrière met een manuele versnellingsbak. De “S”-versie ruilde die in voor een automaat met zeven verzetten. Nu biedt Aston opnieuw een manuele bak aan, wat de puristen en nostalgici graag zullen horen. En er is nog goed nieuws..
Ian Minards, directeur productontwikkeling, vat het voor ons samen: “Technologie zorgt voor vooruitgang, maar we begrijpen het belang van tradities. Echte puristen verkiezen nog steeds de tactiliteit en de verbondenheid van een manuele bak. We zijn dus blij dat we hen dat kunnen aanbieden op ons snelste en meest gefocuste model. In een tijd waar manuele versnellingsbakken haast uit de catalogi van sportwagens verdwenen zijn, maakt dat de V12 Vantage S des te specialer.”
De manuele bak mag dan wel optioneel zijn, ze is helemaal gratis! Dat is alvast het eerste goede nieuws. Het tweede is dat de bak evenveel verzetten telt als de automaat: er zijn dus zeven versnellingen om mee te spelen.
Wie ooit het geluk heeft gehad om met een Ferrari Testarossa of een BMW M3 E30 te rijden, is ongetwijfeld vertrouwd met een dog leg-versnellingsbak. Dat is de naam die wordt gegeven aan versnellingsbakken waarbij de eerste versnelling zich links onderaan het schakelrooster bevindt. De andere versnellingen (hier dus nog zes) staan in een klassiek H-patroon opgesteld. Op die manier schakel je sneller en vermijd je dat je naar zevende schakelt in plaats van naar vijfde.
Hoewel hij nostalgie opwekt, evolueerde de manuele versnellingsbak en kreeg hij zelfs enkele nieuwigheden mee. Met de AMShift-technologie kun je opschakelen terwijl je het gaspedaal ingedrukt houdt. Zo verlies je geen snelheid bij het optrekken. Bovendien geeft hij net als andere sportieve versnellingsbakken een dot tussengas, om zo weinig mogelijk trekkracht te verliezen. Met de sportuitlaat moet dat vuurwerk geven! Wie de tiphieltechniek beheerst, kan deze functie ook uitschakelen.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.