Audi Aicon: de autonome toekomst volgens Audi

Op het salon van Frankfurt vinden we op de Audi-stand een opmerkelijke conceptcar terug: de Aicon is Audi’s interpretatie van het autonome luxevoertuig van de toekomst.

  • Bervoets Wim
  • 13 september 2017

En zelfstandig rijden doet deze Aicon, want nergens in het interieur vind je een stuur, pedalen of een dashboard terug. Wel twee ruime zetels en twee kleinere plaatsen: de Aicon is een 2+2-zitter. Een heel ruime bovendien, want met een wielbasis van 3.470 millimeter is die zelfs 240 millimeter langer dan de nieuwe Audi A8 L.

Communicatief

Deze zelfrijdende Aicon is trouwens 5,44 meter lang, 2,10 meter breed en 1,51 meter hoog. De Audi beschikt niet over een B-stijl, maar wel over twee breed openzwaaiende portieren om de instap voor de passagiers makkelijker te maken. Koplampen of achterlichten ontbreken: als volledig autonome auto in een autonome rijomgeving communiceert deze Aicon met behulp van multifunctionele displays vooraan en achteraan. Via 3D-pixels wordt er visuele informatie aan medeweggebruikers gegeven. Laser- en radarsensoren en beamers moeten zijn aanwezigheid kenbaar maken aan weggebruikers die zich niet in het gezichtsveld bevinden, en moeten obstakels detecteren.

Werken, surfen of slapen

Aan boord hoeven de passagiers zich gewoon maar te laten vervoeren. De Aicon is trouwens uiterst geconnecteerd: hij biedt een heleboel diensten en voorkeuren op basis van informatie die passagiers via hun smartphone geven, en kan zich laten bedienen via touchscreens, via de stem of via registratie van je… oogbewegingen. Omdat de Aicon als autonome auto zich integreert in een netwerk van autonome auto’s, zijn er geen klassieke veiligheidsvoorzieningen nodig. Hij kan lange afstanden aan tegen een constante snelheid van 130 km/u, en haalt dankzij vier elektromotoren van 260 kW en 550 Nm een rijbereik van meer dan 800 kilometer. Op minder dan 30 minuten kan de batterij tot 80% worden herladen, zegt Audi. Eventueel rijdt de Aicon zelfstandig naar een inductielaadpunt…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km