Audi e-tron geraakt verder door ‘slim’ te remmen

Beetje bij beetje laat Audi meer details los over zijn elektrische SUV e-tron. Zo leren we vandaag dat de SUV een geheim wapen heeft in zijn remsysteem, waardoor zijn rijbereik fors toeneemt.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 08 augustus 2018
  • Elektrisch

De officiële onthulling van Audi’s SUV e-tron komt steeds dichterbij en de marketingcampagne rond deze voor het Duitse merk erg belangrijke lancering is in volle gang. Nadat Audi eerder het slimme systeem had onthuld dat de buitenspiegels vervangt door camera’s, krijgen we nu een paar details over het… remsysteem. Of meer specifiek over het “meest innovatieve energierecuperatiesysteem ter wereld”, om het met de woorden van de Duitsers te zeggen. Daarmee zou het rijbereik met tot 30 procent per laadbeurt worden vergroot.

70 procent van het vermogen

Concreet kan de SUV e-tron tijdens het regeneratief remmen tot 300 Nm aan koppel creëren en 220 kW aan elektrisch vermogen opwekken, wat meer dan 70 procent is van zijn werkingsvermogen. Dat is een nieuw record voor een elektrische auto. Bij vertragingen tot 0,3 g recupereert de Audi e-tron zijn energie puur via zijn elektromotoren, dus zonder tussenkomst van de conventionele remschijven. Dat zou volgens Audi overeenkomen met meer dan 90 procent van alle dagelijkse vertragingen. De energie die op die manier wordt opgewekt, gaat naar de batterij, waardoor je in de praktijk zo goed als altijd met één pedaal kan rijden. Om het systeem op efficiënte wijze te kunnen afregelen kan de bestuurder echter nog steeds met drie niveaus van recuperatie spelen via hendels aan het stuur.

Losgekoppeld pedaal

Wat het systeem van Audi verder onderscheidt van de remmen in de meeste andere elektrische auto’s die vandaag op de markt zijn, is zijn rempedaal dat is losgekoppeld van het klassieke hydraulische systeem. Als de bestuurder via het pedaal een vertraging van meer dan 0,3 g vraagt, dan treedt het zogenaamde “elektrohydraulisch geactiveerde” remsysteem in werking. Naargelang van de omstandigheden beslist de sturingseenheid dan per as of de auto remt via de elektromotor, de schijfremmen of de twee samen. Op die manier kan de e-tron ook bij forsere vertragingen nog steeds stroom recupereren voor de batterij.

Amerikaanse show

Onder de meest ideale omstandigheden kan je zo voor elke gereden kilometer… een kilometer stroom recupereren, zo meldt Audi. Maar dat betekent dan wel dat je steil bergaf aan het rijden bent. Zoals bijvoorbeeld op de Amerikaanse Pikes Peak, waar Audi het potentieel van de technologie is gaan aantonen… door te vertrekken van op een hoogte van 4.302 meter, een situatie waar niet veel Belgen dagelijks mee worden geconfronteerd.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km