Audi e-tron Sportback ziet het licht

De elektrische SUV Audi e-tron krijgt een coupé-afgeleide met de naam e-tron. Die mag meteen in wereldpremière een nieuw soort koplampen inwijden met digitale ledmatrixtechnologie. Wat betekent dat?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 november 2019
  • Toekomst

Audi e-tron Sportback ziet het licht

De Audi e-tron Sportback komt in de lente van 2020 op de markt met een nieuwe versie van Audi’s matrixkoplampen. Deze ultieme evolutie berust op DMD-technologie (voor “Digital Micromirror Device”), die onder meer in videoprojectoren wordt aangewend. Ze gebruikt een matrix van miljoenen microspiegels waarvan de randen slechts een paar honderdsten van een millimeter groot zijn. Elk spiegeltje kan met behulp van statische elektriciteit worden verplaatst, en dat tot 5.000 keer per seconde. Daardoor kan de lichtbundel zeer gedetailleerd worden gestuurd om de weg te verlichten of bepaalde delen te maskeren. Op die manier kan verblinding van andere weggebruikers op een veel preciezere manier worden voorkomen dan met de matrixlampen, terwijl de grootlichten steeds aan kunnen blijven.

Audi e-tron Sportback ziet het licht

Talrijke toepassingen

Maar deze digitale verlichting kan nog extra taken vervullen. Zo kan ze dynamische animaties projecteren op de grond of op wanden voor bijvoorbeeld de coming- en leaving homefunctie (maar dat is puur voor de lol).

Audi e-tron Sportback ziet het licht

Maar er zijn ook meer innovatieve functies. Zo creëert het Lane Light op de snelweg een lichttapijt dat de rijstrook voor de wagen uitlicht en op dynamische wijze verandert bij rijstrookwissels om zo alvast het stuk weg te verlichten waar je naartoe mikt. De Marking Light-functie wordt dan weer gecombineerd met de nachtzichtassistent en vestigt de aandacht van de bestuurder op voetgangers of fietsers door ze op een duidelijke manier uit te lichten met de lichtbundel.

Audi e-tron Sportback ziet het licht

Audi e-tron Sportback ziet het licht

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km