Audi Q4 Sportback e-tron concept: melting pot onder hoogspanning

Audi licht het doek van een nieuwe elektrische conceptcar, de Q4 Sportback e-tron, die drie werelden bij elkaar brengt. In 2021 komt hij op de markt.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 juli 2020
  • Elektrisch

Audi Q4 Sportback e-tron concept: melting pot onder hoogspanning

Je neemt de SUV’s van het Q-gamma van Audi, voegt de coupés Sportback toe en brengt daar het elektrische e-tronlogo op aan. Alles goed door elkaar mengen en je krijgt deze nieuwe conceptcar, de Q4 Sportback e-tron.

Audi Q4 Sportback e-tron concept: melting pot onder hoogspanning

In de praktijk gaat het om een concept Q4 e-tron zoals die vorige jaar werd onthuld op wat misschien wel het laatste salon van Genève van de geschiedenis was. Maar op de Sportback is de kont anders afgesneden.

Audi Q4 Sportback e-tron concept: melting pot onder hoogspanning

Het duo kopieert de tweeling e-tron en e-tron Sportback maar dan in een compacter formaat van 4,60 meter. De bedoeling is om de elektrische technologie in het Audi-aanbod meer betaalbaar te maken.

Audi Q4 Sportback e-tron concept: melting pot onder hoogspanning

Beide modellen zijn uitgewerkt op het elektrische platform MEB van de Volkswagen-groep, dat is ontwikkeld om elektromobiliteit op grote schaal te verspreiden.

Audi Q4 Sportback e-tron concept: melting pot onder hoogspanning

Technisch gezien blijft de Q4 Sportback e-tron concept identiek aan de Q4 e-tron concept. Onder zijn meer dynamische kleedje (dat hem meteen een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 oplevert tegenover 0,27 voor zijn broer) schuilen dus twee elektromotoren die samen goed zijn voor 225 kW (306 pk) en een ruime batterij van 82 kWh die goed is voor een WLTP-bereik van 450 kilometer. Audi belooft trouwens dat er ook een achterwielaangedreven variant komt die 500 kilometer haalt op de WLTP-cyclus.

Audi Q4 Sportback e-tron concept: melting pot onder hoogspanning

Je voelt wel iets voor deze elektrische SUV-coupé? Zijn productie is bevestigd voor 2021. Tegen dan moet hij al het zevende elektrische model zijn van Audi.

Audi Q4 Sportback e-tron concept: melting pot onder hoogspanning

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km