Bedrijfswagens: populairder dan ooit in België!

Hoewel ‘de bedrijfswagen’ regelmatig kritiek krijgt, blijft hij populair in België. Zelfs in tijden van elektrische mobiliteit?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 januari 2022
  • Sector

HR-dienstverlener Acerta heeft zijn zesde mobiliteitsbarometer voorgesteld, een rapport dat de opmars van de bedrijfswagen bij de Belgische werknemer in de verf zet: in 2021 beschikte 22% van de werknemers over een bedrijfswagen, nog 3% meer dan in 2020! Volgens Acerta is dat een nieuw record… Ter vergelijking, in 2016 was dat nog maar 17,7%, zegt de dienstverlener. 

op de 10!

Ondanks de controverse die soms heerst rond auto’s, blijft die voor veel Belgen de uitverkoren manier om naar het werk te gaan: “In het afgelopen jaar naar het werk gaan, deden we in bijna acht op de tien gevallen (78,4%) minstens gedeeltelijk met de auto,” merkt Acerta op. Natuurlijk bekoelde de pandemie de liefde voor het openbaar vervoer, dat aan populariteit inboet: trein, tram en bus werden maar door 5,7% van de werknemers gebruikt om dagelijks naar het werk gedaan, thuiswerkdagen niet meegerekend. 

Diesel nog op kop, maar

De meerderheid van de bedrijfswagens rijdt nog op diesel (67,1%), maar dat percentage gaat er jaar na jaar op achteruit, ten voordele van voornamelijk hybride wagens, waarvan het aandeel steeg van 2,5 naar 5,7% in één jaar. Elektrische auto’s winnen terrein, maar blijven slechts een kanttekening in absolute cijfers: amper 1,4% van de huidige vloot. Maar Acerta verwacht dat die categorie “veel belangrijker” wordt in de komende jaren, dankzij de evolutie van de bedrijfswagenfiscaliteit. 


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km