Belgische oldtimermarkt zakt in

Vooral meer recente oldtimers raken nog moeilijk verkocht.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 28 december 2020
  • Sector

Het nieuws komt uit de zakenkrant De Tijd: nadat de verkoopcijfers van oldtimers in België tussen 2015 en 2017 ongekende hoogten hebben gezien, zijn die nu sterk aan het dalen. Het gaat dan specifiek om auto’s van meer dan 25 jaar met een O-nummerplaat. In 2019 werden er 14.606 ingeschreven en dat was een derde minder dan twee jaar eerder. De Tijd citeert Philip Kantor, oldtimerexpert bij veilinghuis Bonhams: “De Europese oldtimermarkt is sinds 2010 verzesvoudigd. Dat is gigantisch. Maar de bomen groeien niet tot de hemel”. Wat is de reden voor het dalende enthousiasme? Volgens Kantor “zaten er te veel opportunistische investeerders op de markt. Dat waren geen liefhebbers van oldtimers. Die mensen wilden geld verdienen, maar de markt groeit niet eeuwig”.

Speculatie

De oldtimermarkt is met andere woorden ten onder gegaan aan speculatie. Het ultieme investeringsobject in deze cirkels was de Porsche 911. Peeter Henning van de Belgische oldtimerfederatie BEHVA: “Vijf jaar geleden stond een derde van de hal van de Brusselse oldtimerbeurs vol Porsches. Dat kon niet blijven duren”. “Er zijn zoveel Porsches 911 dat je ze met verlies verkoopt”, zegt autohandelaar Erwin Beerens, die zelf het einde van de hype zag komen en twee jaar geleden preventief zijn oldtimeractiviteiten is beginnen afbouwen.

LEZ

Speculatie is natuurlijk niet het enige probleem. Ook de snel opkomende lage-emissiezones in Antwerpen, Gent en Brussel vormen een obstakel voor liefhebbers. En bovendien moeten oldtimers sinds 2018 verplicht naar de periodieke keuring, terwijl dat voordien niet hoefde. Auto’s die niet meer door de keuring raken, komen terug op de markt en schrikken niet-liefhebbers af.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: De Tijd.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km