Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Nog chiquer dan de Range Rover? Nog sneller dan de Porsche Cayenne? Bentley stelde zichzelf zeer hoge doelen bij de ontwikkeling van de Bentayga, die begin volgend jaar op de markt komt.
De designers van het Britse merk deden hun best om de Bentayga meteen herkenbaar te maken als een Bentley. De typische Bentley-grille bevindt zich tussen vier ronde led-units in de aluminium spatborden. De beschermsplaat onderaan geeft hem een stoerder uiterlijk. Achteraan werd een B verwerkt in de lichten, waardoor hij ’s nachts gemakkelijk herkenbaar is.
Standaard is de Bentayga uitgerust met een groot panoramisch dak (1,35 m²), waarvan het voorste deel geopend kan worden. Binnenin vind je voorin een aanraakscherm (8 duim) en achterin een uitneembare Android-tablet (10,2 duim) waarmee je onder meer op het internet kunt surfen in de auto. De Bentayga bestaat met vier of vijf zitplaatsen en staat standaard op een luchtvering voor meer comfort.
Onder de hoge motorkap van de Bentayga schuilt een nieuwe 6.0 W12 TSI-motor. Bij lage belasting werkt de W12 als een zescilinder om brandstof te besparen. Met zijn volle kracht levert hij 608 pk en een maximumkoppel van 900 Nm dat via een achttrapsautomaat op de vier wielen wordt overgebracht. De sprint naar 100 km/u duurt 4,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 301 km/u.
Met een draaiknop kun je acht on- en offroadsettings instellen, bijvoorbeeld in functie van de ondergrond. Bentley Dynamic Ride houdt rolbewegingen onder controle. Deze Bentley heeft nog veel meer snufjes aan boord, zoals de adaptieve snelheidsregelaar die een vaste afstand tot de voorligger bewaart en navigatiedata en camera’s gebruikt om bochten en snelheidslimieten vroegtijdig op te merken. De snelheid wordt op basis daarvan automatisch aangepast. Voorts ‘kijkt’ de Bentayga naar kruisend verkeer wanneer je achteruitrijdt en helt hij je om te parkeren.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.