Betaalbare luxe: Citroën CX GTI, het rijdende paleis

Een royale interieurruimte, ongeëvenaard comfort en een auto die dienstwagen is geweest van twee Franse presidenten? En dat voor minder dan € 10.000…

  • Piette François
  • 13 juli 2017

Een legende als de DS opvolgen is niet eenvoudig. Ook al is hij vandaag wat in de vergeethoek geraakt, de CX slaagde er ruim in. In 1974 presenteerde Citroën de CX als opvolger van de DS. Een jaar na de oliecrisis waren de benzineprijzen astronomisch hoog. Een ramp voor Citroën, dat een wankelmotor had gepland. Omdat het verbruik van de motor zo hoog lag, werd die last-minute vervangen door een klassieker exemplaar.

Oud en nieuw

Onder de motorkap had de Fransman dus weinig om echt te overtuigen: de oude viercilinder stamde zelfs nog af van de Traction. De Duitse berlines hadden daarentegen krachtige zes- en achtcilinders om de snelwegen te domineren. Maar de CX beschikte over andere troeven: een origineel ontwerp, een futuristisch dashboard, een uitstekend weggedrag en uiteraard het hydraulische systeem dat deze limousine in een ruimteschip veranderde.

Het heft in handen

Citroën was zich bewust van het gebrek aan vermogen en begon aan een GTI. Die kreeg uiteindelijk een 2.4 onder de kap met 128 pk, waardoor de topsnelheid bijna 190 km/u bedroeg. Een eerbaar vermogen, maar te nipt om echt te concurreren met de Duitsers.

Turbogeneratie

In 1980 kreeg de CX een nieuwe motor uit aluminium. Die schopte het in 1983 tot de GTI. De 2.5-viercilinder produceerde 138 pk, waarmee hij de kaap van 200 km/u overschreed. In 1984 was het tijd voor het echte werk: een turbo bracht het vermogen naar 168 pk en 220 km/u. Twee jaar later kreeg het model een facelift: een intercooler bracht geen extra vermogen, maar wel een lager verbruik en stevigere prestaties: de topsnelheid bedroeg voortaan 223 km/u.

Vandaag

De laatste jaren zijn de prijzen terug gestegen, maar vandaag liggen ze ongeveer rond € 8.000. De meest gegeerde versie is de Prestige Turbo 2, met lange wielbasis. Een CX kopen doe je niet zomaar: je moet uiteraard letten op roest, maar ook het hydraulische systeem nakijken, dat alleen door kenners mag worden onderhouden. De motor levert geen bijzondere problemen op.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km