Zo ziet het hybridegamma van BMW eruit!

Vergeet de “ActiveHybrid”-modellen van enkele jaren geleden: BMW bundelt zijn hybridemodellen voortaan onder de “iPerformance”-noemer, die dankzij de knowhow van de i3 en de i8 in sneltempo werd uitgebreid. De Duitsers kunnen daardoor vandaag al een aardig aanbod voorleggen.
  • Bervoets Wim
  • 12 september 2016

De BMW i3 en i8 zijn al langer vertrouwde gezichten. De i3 rekent BMW tot zijn “100% elektrisch” gamma, en kan dankzij een krachtigere batterij een uitgebreider rijbereik voorleggen: tot 300 km als volledig elektrische auto, en tot 450 km met de tweecilinder-“range extender”. De BMW i8 blijft ongewijzigd, maar vormt als plug-inhybride wel een belangrijke inspiratiebron voor de andere plug-inhybrides van de Duitsers. Of zoals ze het sinds kort zelf noemen: voor het “iPerformance”-gamma.

Het iPerformance-gamma bestaat uit gewone productiemodellen met hybride aandrijflijnen die bij BMW i ontwikkeld werden. Het gamma wordt gevormd door de 2-Reeks Active Tourer, de 3-Reeks berline, de X5, en sinds kort ook de 7-Reeks limousine.

225xe Active Tourer en 330e

De 225xe Active Tourer, met driecilinder benzinemotor die de voorwielen aandrijft en de elektromotor die de achterwielen aandrijft, hebben we vorige maand getest en viel toen aardig in de smaak. Ook de 330e, met tweeliter viercilinder benzinemotor op de voorwielen en elektromotor op de achterwielen, wist ons te charmeren door zijn verhouding verbruik/prestaties.

X5 xDrive 40e

De spits van het iPerformance-gamma werd vorig jaar afgebeten door de X5 xDrive40e. Die combineert een tweeliter viercilinder benzinemotor van 245 pk met een elektromotor van 75 pk om een gecombineerd vermogen van 313 pk voor te leggen. Dat wordt via een achttrapsautomaat naar de vier wielen gestuurd. BMW geeft voor de X5 xDrive40e een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 78 g/km. Opmerkelijke waarden voor een mastodont van een SUV! Het volledig elektrische rijbereik bedraagt op zijn beurt 31 km.

740e, 740Le en 740Le xDrive

De 7-Reeks is in drie verschillende versies verkrijgbaar: als gewone versie (740e), lange versie (740Le) of lange versie met vierwielaandrijving (740Le xDrive). De benzinemotor is ook hier een tweeliter viercilinder, deze keer goed voor 258 pk en 400 Nm. De elektromotor produceert 113 pk en 250 Nm, en gecombineerd geeft dat 326 pk en 500 Nm. Ook hier zorgt een achttrapsautomaat voor de overbrenging. Het officiële verbruik zou 2,2 l/100 km bedragen, en de CO2-uitstoot 49 g/km voor de 740e. Bedrijfsleiders kunnen dus de oren spitsen! BMW geeft 40 km op als volledig elektrisch rijbereik.

Waar opladen?

De Beierse constructeur biedt ten slotte heel wat mogelijkheden om het leven met een BMW iPerformance-model zo makkelijk mogelijk te maken. Zo kan je thuis naast het klassieke stopcontact ook een Wallbox-snellader laten installeren, waardoor de laadtijd aanzienlijk wordt verkort. Sommige Wallbox-types kunnen zelfs op zonnepanelen worden aangesloten. Kwestie van helemaal groen te gaan!

Op publieke plaatsen kan je toegang krijgen tot het ChargeNow-netwerk van publieke laadpalen van BMW. Via de Connected-diensten van het Duitse merk (onder meer op je navigatiesysteem, op je smartphone of zelfs op je smartwatch) kan je opzoeken waar de dichtstbijzijnde laadpaal is, of die nog vrij is, en kan je ook zien hoe lang je iPerformance-auto nog moet opladen.

En de toekomst?

BMW wil voor zowat alle toekomstige modellen rekening houden met een plug-inhybridevariant. Reken er dus maar op dat de gloednieuwe 5-Reeks die er binnenkort aankomt, ook een iPerformance-model zal krijgen!
BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km