Brussel gaat het aantal laadpalen op zijn grondgebied uitbreiden

11.000 laadpalen worden verwacht tegen 2035.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 05 juli 2020
  • Elektrisch

Beter laat dan nooit! De Brusselse regering heeft zijn strategie onthuld die moet zorgen voor de forse uitbreiding van het aantal elektrische laadpalen in de komende jaren. De nota die opgesteld werd door Brussel Leefmilieu en Brussel mobiliteit, in samenwerking met Sibelga en Brugel, mikt op een objectief van 11.000 laadpalen tegen 2035.

De strategische visie werd uitgewerkt rekening houdend met het regionale mobiliteitsplan ‘Good Move’, dat onder andere als objectief heeft het gebruik van privé-auto’s met 24% te verminderen tegen 2030 en het gebruik van de fiets te verviervoudigen. Een ander element: de ontwikkeling van de Brusselse lage emissiezone (LEZ), waarmee het Brusselse Gewest diesels wil weren tegen ten laatste in 2030 en benzine en LPG tegen 2035.

Op dit moment telt Brussel hoogstens een aantal honderden elektrische laadpalen (zowel publiek als privé), voor de 2.600 elektrische wagens die ingeschreven zijn op het Brusselse grondgebied. Om de installatie van de palen te vergemakkelijken, en zo hun aantal te verhogen, wordt het Brussels wetboek voor lucht en klimaat aangepast, alsook de ordonnantie betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt. Om ervoor te zorgen dat het volledige gewest afgedekt zal zijn, wordt het kaderdocument bovendien uitgebreid met een kaart voor de verdeling van laadpalen, met daarin de lokalisering van de palen per gemeenten in de vorm van te installeren stuks naast de rijweg en daarbuiten. De Brusselse autoriteiten preciseren tenslotte dat de financiering niet gedragen moet worden door de gemeenschap, maar wel degelijk door de gebruikers. 

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: BMW AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km