Brussels Motor Show 2023: een ‘geconcentreerd’ Salon, voor een nieuwe start?

Na 2 jaar afwezigheid is het Autosalon van Brussel in januari 2023 terug van de partij op de Heizel. Een honderdste verjaardagseditie geconcentreerd in 6 paleizen. Een editie die de start moet betekenen van een nieuw tijdperk voor de traditionele Brusselse afspraak.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 november 2022
  • Divers

Na jaren van glitter en glamour zijn het moeilijke tijden geworden voor de grote traditionele auto-evenementen... Terwijl velen onder hen de verschillende crisissen sinds de pandemie niet te boven gekomen zijn, zal het Autosalon van Brussel in januari 2023 weer van de partij zijn. Brussel zal ook kunnen profiteren van het verdwijnen van de Autosalon van Genève om het decor te worden voor de verkiezing van de Auto van het Jaar. Maar dat is niet de enige nieuwigheid die wordt verwacht!

100ste editie


Ter gelegenheid van deze 100ste editie heeft de organisatie een LED- en lasershow gepland op de gevel van het iconische Paleis 5. Daarnaast zullen in de Patio ook 15 iconische auto's van de afgelopen 100 jaar te zien zijn. Daar zal ook een film geprojecteerd worden die het 100-jarig bestaan van het Autosalon van Brussel in beeld brengt.

Onder de nieuwigheden vinden we ook een 'informatiekoepel' in Hal 9. Bezoekers zullen er forums kunnen vinden met verschillende sessies waarin de nieuwste technologieën in de sector worden uitgelegd en waar experts vragen beantwoorden. Ook ‘eSport’-liefhebbers kunnen in Hal 9 hun ding doen op een simulator achter het stuur van een Porsche GT3 Cup.

Minder glamoureus

Maar laten we eerlijk zijn: deze editie van de heropleving zal de pracht en praal van afgelopen jaren niet herhalen. Ten eerste zal het aantal gebruikte paleizen aanzienlijk worden beperkt: slechts 6 paleizen zullen toegankelijk zijn voor bezoekers, hoewel meer dan 95% van de Belgische automarkt goed vertegenwoordigd zal zijn. De paleizen zullen dus meer 'geconcentreerd' zijn. Bovendien wordt een kleiner aantal bezoekers verwacht. Het is nu onmogelijk om tot 75.000 bezoekers per dag te verwelkomen. De organisatoren streven naar een maximale dagcapaciteit van 35.000 bezoekers. Je boekt dus best je ticket vooraf online...

Ook de 'Dream Cars' expo wordt niet herhaald. In plaats daarvan zullen bezoekers (zonder extra kosten) enkele exclusieve modellen kunnen ontdekken die in paleis 6 in een ruimte met de naam "The Avenue" worden opgesteld.

Tot slot merken we nog op dat er geen motoren zullen zijn (slechts enkele modellen, maar niet genoeg om de markt te vertegenwoordigen) en dat deze editie het einde inluidt van de afwisseling tussen 'kleine' en 'grote' salons. De merken die bedrijfswagens in hun gamma hebben, mogen die naar eigen keuze al dan niet op hun stand tentoonstellen.

Praktische info:

Op praktisch vlak is het Brussels Autosalon 2023 voor iedereen toegankelijk tussen 14 en 22 januari van 10 tot 19 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar voor de prijs van €12,5 (volwassenen) en €7,5 (kinderen, van 6 tot 15 jaar) in de voorverkoop of respectievelijk €15 en €10 vanaf 14 januari. De toegang tot de openingsavond op 13 januari is vrij "in beperkte aantallen" en kost €60.

Naast de openingsavond zijn er twee nocturnes gepland: maandag 16 januari en vrijdag 20 januari, waarbij de deuren tot 22 uur geopend blijven.



Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km