Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Na 2 jaar afwezigheid is het Autosalon van Brussel in januari 2023 terug van de partij op de Heizel. Een honderdste verjaardagseditie geconcentreerd in 6 paleizen. Een editie die de start moet betekenen van een nieuw tijdperk voor de traditionele Brusselse afspraak.
Na jaren van glitter en glamour zijn het moeilijke tijden geworden voor de grote traditionele auto-evenementen... Terwijl velen onder hen de verschillende crisissen sinds de pandemie niet te boven gekomen zijn, zal het Autosalon van Brussel in januari 2023 weer van de partij zijn. Brussel zal ook kunnen profiteren van het verdwijnen van de Autosalon van Genève om het decor te worden voor de verkiezing van de Auto van het Jaar. Maar dat is niet de enige nieuwigheid die wordt verwacht!
Ter gelegenheid van deze 100ste editie heeft de organisatie een LED- en lasershow gepland op de gevel van het iconische Paleis 5. Daarnaast zullen in de Patio ook 15 iconische auto's van de afgelopen 100 jaar te zien zijn. Daar zal ook een film geprojecteerd worden die het 100-jarig bestaan van het Autosalon van Brussel in beeld brengt.
Onder de nieuwigheden vinden we ook een 'informatiekoepel' in Hal 9. Bezoekers zullen er forums kunnen vinden met verschillende sessies waarin de nieuwste technologieën in de sector worden uitgelegd en waar experts vragen beantwoorden. Ook ‘eSport’-liefhebbers kunnen in Hal 9 hun ding doen op een simulator achter het stuur van een Porsche GT3 Cup.
Maar laten we eerlijk zijn: deze editie van de heropleving zal de pracht en praal van afgelopen jaren niet herhalen. Ten eerste zal het aantal gebruikte paleizen aanzienlijk worden beperkt: slechts 6 paleizen zullen toegankelijk zijn voor bezoekers, hoewel meer dan 95% van de Belgische automarkt goed vertegenwoordigd zal zijn. De paleizen zullen dus meer 'geconcentreerd' zijn. Bovendien wordt een kleiner aantal bezoekers verwacht. Het is nu onmogelijk om tot 75.000 bezoekers per dag te verwelkomen. De organisatoren streven naar een maximale dagcapaciteit van 35.000 bezoekers. Je boekt dus best je ticket vooraf online...
Ook de 'Dream Cars' expo wordt niet herhaald. In plaats daarvan zullen bezoekers (zonder extra kosten) enkele exclusieve modellen kunnen ontdekken die in paleis 6 in een ruimte met de naam "The Avenue" worden opgesteld.
Tot slot merken we nog op dat er geen motoren zullen zijn (slechts enkele modellen, maar niet genoeg om de markt te vertegenwoordigen) en dat deze editie het einde inluidt van de afwisseling tussen 'kleine' en 'grote' salons. De merken die bedrijfswagens in hun gamma hebben, mogen die naar eigen keuze al dan niet op hun stand tentoonstellen.
Op praktisch vlak is het Brussels Autosalon 2023 voor iedereen toegankelijk tussen 14 en 22 januari van 10 tot 19 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar voor de prijs van €12,5 (volwassenen) en €7,5 (kinderen, van 6 tot 15 jaar) in de voorverkoop of respectievelijk €15 en €10 vanaf 14 januari. De toegang tot de openingsavond op 13 januari is vrij "in beperkte aantallen" en kost €60.
Naast de openingsavond zijn er twee nocturnes gepland: maandag 16 januari en vrijdag 20 januari, waarbij de deuren tot 22 uur geopend blijven.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.