Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
We moeten eerst heel ver terug in de tijd, meer bepaald naar 1926. Bugatti zit op zijn hoogtepunt want zijn Grote Prijs-racewagen Type 35 stapelt de overwinningen op. Om zijn jongste zoon Roland te plezieren bouwt Ettore Bugatti er een compacte kopie van in schaal 1/2 met een kleine elektromotor voor de aandrijving. Hij doopt hem ‘Baby’ en uiteindelijk wordt de mini-Bugatti in productie genomen, met veel succes. Tot op heden knokken verzamelaars ervoor en worden er stevige bedragen voor geboden.
Dit jaar op het salon van Genève stelde Bugatti een schaalmodel voor van de Baby 2 en kondigde het aan dat hij in productie gaat in een beperkte reeks van slechts 500 stuks. Het prototype is slechts een vage 3D-print met een paar technische gegevens erbij, maar alle beschikbare exemplaren zijn binnen de 3 maand verkocht.
Vandaag onthult Bugatti het echte prototype en alle technische gegevens. Het grote kind in ons klapt jubelend in zijn handen: deze keer wordt hij gemaakt op schaal 3/4 en volgt hij heel nauwgezet alle details van de Type 35 uit 1924. Elk onderdeel is gescand, met uitzondering van de motor, uiteraard. Hier is geen woeste achtcilinder in lijn te vinden, maar wel een elektromotor die wordt gevoed door een uitneembare batterij van 1,4 of 2,8 kWh. De grootste van die twee accu’s geeft hem een rijbereik van zo’n 30 kilometer.
Er zijn twee rijmodi (voor kinderen en voor volwassenen) met een topsnelheid van 20 of 45 km/u. En net zoals in de Chiron kan u een ‘Speed Key’ bestellen die de snelheidsbegrenzing opheeft en een boost van 10 kW geeft. De technische fiche van het karretje oogt trouwens aanlokkelijk, met een sperdifferentieel tussen de achterwielen, Michelin-banden en zelfs een achteruitversnelling. En voor bezorgde ouders is er een afstandsbediening waarmee je de auto tot op 50 meter kan stilleggen.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...