Bugatti gaat elektrisch met deze Baby II van 30.000 euro

Neen, Bugatti brengt geen rivaal voor de VW ID.3 op de markt. Het prestigemerk richt zich op engeltjes die door hun ouders worden verwend… en volwassenen die altijd een beetje kind zijn gebleven.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 september 2019
  • Elektrisch

We moeten eerst heel ver terug in de tijd, meer bepaald naar 1926. Bugatti zit op zijn hoogtepunt want zijn Grote Prijs-racewagen Type 35 stapelt de overwinningen op. Om zijn jongste zoon Roland te plezieren bouwt Ettore Bugatti er een compacte kopie van in schaal 1/2 met een kleine elektromotor voor de aandrijving. Hij doopt hem ‘Baby’ en uiteindelijk wordt de mini-Bugatti in productie genomen, met veel succes. Tot op heden knokken verzamelaars ervoor en worden er stevige bedragen voor geboden.

Bugatti gaat elektrisch met deze Baby II van 30.000 euro

Dit jaar op het salon van Genève stelde Bugatti een schaalmodel voor van de Baby 2 en kondigde het aan dat hij in productie gaat in een beperkte reeks van slechts 500 stuks. Het prototype is slechts een vage 3D-print met een paar technische gegevens erbij, maar alle beschikbare exemplaren zijn binnen de 3 maand verkocht.

Bugatti gaat elektrisch met deze Baby II van 30.000 euro

Vermogen van een grasmaaier

Vandaag onthult Bugatti het echte prototype en alle technische gegevens. Het grote kind in ons klapt jubelend in zijn handen: deze keer wordt hij gemaakt op schaal 3/4 en volgt hij heel nauwgezet alle details van de Type 35 uit 1924. Elk onderdeel is gescand, met uitzondering van de motor, uiteraard. Hier is geen woeste achtcilinder in lijn te vinden, maar wel een elektromotor die wordt gevoed door een uitneembare batterij van 1,4 of 2,8 kWh. De grootste van die twee accu’s geeft hem een rijbereik van zo’n 30 kilometer.

Bugatti gaat elektrisch met deze Baby II van 30.000 euro

Speed Key!

Er zijn twee rijmodi (voor kinderen en voor volwassenen) met een topsnelheid van 20 of 45 km/u. En net zoals in de Chiron kan u een ‘Speed Key’ bestellen die de snelheidsbegrenzing opheeft en een boost van 10 kW geeft. De technische fiche van het karretje oogt trouwens aanlokkelijk, met een sperdifferentieel tussen de achterwielen, Michelin-banden en zelfs een achteruitversnelling. En voor bezorgde ouders is er een afstandsbediening waarmee je de auto tot op 50 meter kan stilleggen.

Bugatti gaat elektrisch met deze Baby II van 30.000 euro

Vette portefeuille vereist

Er zijn drie modellen: de basisversie met een composietkoetswerk, de Vitesse in koolstofvezel en de Pur Sang in aluminium. Interesse? Houd dan rekening met een startprijs van 30.000 euro, terwijl alle exemplaren bovendien al verkocht zijn. Bugatti heeft echter wel een wachtlijst aangelegd voor als er annuleringen zouden gebeuren.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Video ©: Bugatti/ YouTube.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km