C’était un rendez-vous, of hoe je een legende de nek omwringt

Eind mei kondigde Claude Lelouch aan dat hij een moderne remake aan het draaien was van zijn cultfilm “C’était un rendez-vous”. Het resultaat is nu online te bewonderen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 15 juni 2020
  • Divers

“C’était un rendez-vous” van Claude Lelouch uit 1976 is een cultfilm voor zowel cinema- als autoliefhebbers. De plot is heel eenvoudig: aan boord van een auto die nooit in beeld komt scheuren we in één ononderbroken shot aan duizelingwekkende snelheden door Parijs, waarbij alle verkeersregels worden overtreden en bij momenten zelfs gevaarlijke situaties ontstaan. Dat de film zonder enige toestemming of medeweten van de Parijse politie is geschoten, draagt natuurlijk bij aan het cultkarakter. Toen Lelouch eind mei van dit jaar dus liet weten dat hij een nieuwe en moderne interpretatie ervan aan het inblikken was, waren de verwachtingen hooggespannen. Zeker omdat de auto én zijn bestuurder niet van de minste zijn: de Monegaskische F1-rijder Charles Leclerc zou een Ferrari SF90 Stradale door het centrum van Monte Carlo jagen. Wat kon er fout gaan?

Flauw

Veel, zo blijkt. Jawel, de 4.0-V8 biturbo van de plug-inhybride Italiaan brult heerlijk en Leclerc geeft hem volop de teugels op de wegen van het miljardairsparadijs. Maar hoewel we begrijpen dat je vandaag niet meer zo’n loopje kan nemen met de veiligheid als in 1976, oogt het ‘cleane’ centrum van het ontruimde Monte Carlo te steriel. Het clandestiene gevoel van het origineel is volledig verdwenen. De zinloze scène voor een hotel waar het personeel houterig staat te applaudisseren waarna Prins Albert II van Monaco dan (met mondmasker, corona oblige) instapt, is ronduit tenenkrullend. Een deel van het mysterie van het origineel was bovendien dat je de auto nooit in beeld zag. Maar hier krijgen we veel shots van de buitenkant van de auto te zien – Ferrari betaalt niet voor niets. Geen lelijk beeld, maar het gaat allemaal in tegen de geest van de oorspronkelijke “C’était un rendez-vous”. Ach ja, het filmpje duurt geen 6 minuten, dus veel tijd verlies je niet door het eens te bekijken. Maar zie het als een lange commercial voor Ferrari, niet als een remake van een cultfilm, anders zal je serieus teleurgesteld zijn…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Video ©: Ferrari / YouTube.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km