Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Verchroomde sierelementen worden binnenkort waarschijnlijk verboden door de Europese autoriteiten vanwege de kankerverwekkende stoffen die nodig zijn om ze te maken.
In haar kruistocht richting duurzaamheid pakt de Europese Unie niet alleen de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof aan. Ze richt zich nu ook op zeswaardig chroom of chroomtrioxide, dat op grote schaal wordt gebruikt in de auto-industrie en meer specifiek bij de premiumconstructeurs. Het is echter een extreem giftige chemische verbinding die ernstige gezondheidsproblemen veroorzaakt, waaronder chronische longkanker. Europa wilt de stof dus vanaf 2024 verbieden in de industrie, inclusief de autosector.
Chroom en auto's zijn al meer dan 100 jaar lang een liefdesverhaal. Maar met de nieuwe milieu- en gezondheidsnormen zal het binnenkort vermoedelijk gedaan zijn. Sommige constructeurs hebben besloten het voortouw te nemen, zoals Dacia, dat het heeft vervangen door witte inzetstukken, of Polestar, dat er simpelweg volledig mee is gestopt. Volkswagen doet hetzelfde voor zijn elektrische modellen. Het valt nog te bezien wat de luxemerken, waarbij chroom nog steeds heel veel wordt gebruikt, zullen vinden als alternatief voor deze onkuise chemische stof. Misschien vinden ze wel een nieuwe generatie chroom die er hetzelfde uitziet, maar minder schadelijk is voor het milieu en de gezondheid, zoals al met leer is gebeurd. We zullen volgend jaar zien wat het geeft!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.